Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb zawodowych nauczyciel
Projekt „IDENTYFIKOWANIE I ZASPOKAJANIE POTRZEB ZAWODOWYCH NAUCZYCIEL”
Program: Doskonała Nauka II
Umowa nr KONF/SP/0396/2024/02
Okres realizacji 1.10.2024 – 31.12.2025
Dofinansowanie: 169 400,00 zł
Całkowita wartość 189 400,00 zł
Data podpisania umowy 6.12.2024
Kierownik Projektu: dr hab. Agnieszka Szplit, prof. UJK
Dofinansowany ze środków budżetu państwa
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Doskonała Nauka II
Wsparcie konferencji naukowych
Przedmiotem projektu jest organizacja międzynarodowej konferencji naukowej pt. Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb zawodowych nauczycieli”, która ma na celu upowszechnienie wyników badań prowadzonych w rożnych krajach dotyczących różnorodnych aspektów związanych z kształceniem, pracą i rozwojem zawodowym nauczyciela. Wiele trudności związanych z pełnieniem roli nauczyciela wynika z niezaspokojenia podstawowych potrzeb tej grupy zawodowej odnoszących się do różnych obszarów, w tym m. in. relacji w miejscu pracy, sposobów zdobywania i uzupełniania wiedzy, rozwoju profesjonalnych kompetencji, rozwoju osobistego i zawodowego.
W wydarzeniu uczestniczyć będę naukowcy z wielu krajów świata (w tym USA, Argentyna, Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy, Czechy, Irlandia, Niderlandy, Belgia, Łotwa, Litwa), polscy badacze i nauczyciele akademiccy, aktywni nauczyciele, konsultanci ośrodków metodycznych, dyrektorzy szkół i przedszkoli, studenci, doktoranci, przedstawiciele władz oświatowych.
Głównymi celami projektu są między innymi:
- Rozpowszechnianie aktualnych wyników badań stanowiących podstawy rozpoznania potrzeb nauczycieli oraz zrozumienia ich doświadczeń,
- Ukazanie procesu zmiany różnych obszarów przestrzeni edukacyjnej i środowiska pracy nauczycieli,
- Podkreślenie roli partnerstwa między uczniami, rodzicami, osobami zarządzającymi szkołami, nauczycielami, pracownikami ośrodków doskonalenia nauczycieli, badaczami i naukowcami na rzecz transformacji w edukacji,
- Poznanie możliwości wsparcia nauczycieli początkujących i zaprezentowanie metodyki transformacyjnego modelu uczenia się przez całe życie opartego na autorefleksyjności i samosterowności nauczyciela.
Zakładane efekty projektu to:
- Upowszechnienie wyników badań oraz wymiana wiedzy i doświadczeń dotyczących wyzwań i zmian edukacyjnych,
- Wypracowanie rekomendacji dotyczących sposobów identyfikowania i zaspokajania potrzeb nauczycieli, zwłaszcza początkujących, oraz możliwości zapobiegania ich odejścia z zawodu,
- Rozpowszechnienie dobrych praktyk w radzeniu sobie przez nauczycieli z trudnościami i wyzwaniami współczesnego świata,
- Rozpropagowanie innowacyjnych metod współpracy pomiędzy nauczycielami i innymi osobami zaangażowanymi w edukację oraz transformacyjnego modelu edukacji opierającego się na refleksyjności nauczyciela, jego zaangażowaniu, otwartości i odpowiedzialności.