Szkolenia

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach realizuje założenia Planu Równości Płci przyjętego w roku 2022 .

Jednym z działań jest dostęp do szkoleń dla pracowników, doktorantów, studentów uczelni.

Zapraszamy do zapoznanie się z materiałami i webinarami poświęconymi tematyce płci, równości i różnorodności w nauce, pn.: „Stereotypy, nieświadome uprzedzenia i dyskryminacja w badaniach i na uczelniach jako miejscach prowadzenia działalności naukowej, kształcenia i pracy”.

Materiały (prezentacja, materiał szkoleniowy, nagranie) podzielone są  na 5 bloków tematycznych. Życzymy interesującej lektury!

Moduł 1. Nieświadome uprzedzenia w miejscu pracy

  • Mansfield Park – Różnorodność vs zróżnicowanie. Podstawowe ramy tożsamości i kategoryzacji. Wymiary i konsekwencje (braku) różnorodności w nauce i w akademii.
  • Duma i uprzedzenia – Co to są ukryte uprzedzenia? Jak wpływają na nasze zachowania? Dlaczego tak trudno się ich pozbyć? Ćwiczenia.
  • Rozsądek i wrażliwość– Co to jest kultura włączająca? Jak ją budować? Dlaczego jest tak ważna dla mitygowania efektu ukrytych uprzedzeń?

Moduł 2. Perspektywa płci w badaniach naukowych

  • Gender Bender – Czym się różni podejście „gender-blind” od „gender- sensitive” i „gender-specific”? Co mówią badania naukowe uwzgledniające zarówno poczucie sprawiedliwości, jak i jakość wyników?
  • The Importance of Being Ernest– Czy jakość badań jest związana z płcią? Różnorodność, płeć i doskonałość́ badań.
  • The Ideal Husband– Gender mainstreaming w nauce – kiedy i jak?

Moduł 3. Równość szans i niedyskryminacja w projektach badawczych

  • Formalne wymogi dla projektów regionalnych, krajowych i międzynarodowych dotyczące równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Na co zwracać uwagę̨ i jak realizować zasadę równości szans i niedyskryminacji.
  • Podejście horyzontalne i wertykalne w definiowaniu równości szans w projektach – metodologie.
  • Zasada neutralności ze względu na płeć w kontekście projektu i produktu oraz budowanie zbalansowanych zespołów projektowych.

Moduł 4. Poszukiwany, poszukiwana – równość w awansie zawodowym i rekrutacji na uczelni

  • Formułowanie oczekiwań co do kompetencji, motywacji i zaangażowania – metody identyfikacji zniekształceń opartych na stereotypach.
  • Werbalne i niewerbalne wyznaczniki statusu i tożsamości – ćwiczenia.
  • Fenomeny kulturowe i ich rola w procesie formułowania ocen – ćwiczenia.

Moduł 5. Język inkluzywny

  • Co to są mikroprzekazy, mikronierówności czy mikroagresje? Jakie są najczęstsze formy wykluczenia w komunikacji formalnej i nieformalnej w badaniach i na uniwersytecie? Czy “mansplaining” to mikroagresja?
  • Indywidualne, zespołowe i instytucjonalne źródła nierówności w komunikacji i języku i ich konsekwencje.
  • Identyfikowanie i neutralizowanie mikroagresji i języka wykluczającego.

Osoba prowadząca:

osoba prowadząca dr Kinga Wysieńska – Di Carlodr Kinga Wysieńska – Di Carlo

Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu metodologii badań społecznych, nierówności i procesów grupowych.

W latach 2012-2015 wchodziła w skład zespołu doradczego ds. migracji przy Kancelarii Prezydenta RP. Współtworzyła program Warszawa Różnorodna i programy ewaluacyjne w ramach warszawskich Biur Kultury i Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES). Współpracowała z instytucjami badawczymi i think-tankami w Polsce (m.in. Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego), Wielkiej Brytanii (University of Portsmouth) i USA (Deans for Impact, Albert Shanker Institute, The Learning Agency).

Autorka lub współautorka publikacji dotyczących pomiaru dyskryminacji, nierówności na rynku pracy ze względu na płeć́, macierzyństwo oraz pochodzenie narodowe i etniczne, a także procesów różnicowania statusu, zaufania i legitymizacji nierówności.

Absolwentka SYMLOG Consulting Workshop, San Diego i Szkoły Trenerów i Trenerek Stowarzyszenia Konsultantów_ek i Trenerów_ek MATRIK w Krakowie. Wiedzę i doświadczenie zdobywała w Polsce (Uniwersytet Jagielloński, Collegium Civitas, Polska Akademia Nauk) i Stanach Zjednoczonych (University of Iowa, University of South Carolina, Cornell University).

Logo diversity+

Szkolenia realizowane są w ramach projektu ATHENA – Implementing gender equality plans to unlock research potential of RPOs and RFOs in Europe

Logo Projektu Athena

Projekt uzyskał finansowanie z Programu Ramowego UE wspierania badań i innowacji Horizon 2020, zgodnie z zapisami określonymi w umowie nr 101006416.

 

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookie na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookie użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień. Klikając „Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu. Więcej w naszej polityce prywatności.