Projekt kampanii społecznej niestereotypowi

autorka projektu Martyna PacakImpulsem do podjęcia tematu stereotypizacji płciowej dzieci był czynnik ludzki – zaobserwowany w śród społeczeństwa problem społeczny - skłonności do stereotypizowania ze względu na płeć (szczególnie w przypadku dzieci). Warunkowanie (uzależnianie) cech osobistych dzieci, zachowania, podejmowania pasji. A także, kreowanie wizerunku oraz oczekiwań  determinowanych płcią dziecka.

Cel projektu:

Nadrzędnym celem kampanii jest przełamanie stereotypów obecnych w świadomości społecznej. Mniejsze cele, które przyczynią się do realizacji głównego założenia to: zwiększenie świadomości na temat stygmatyzacji ze względu na płeć, popularyzacja wiedzy na temat równouprawnienia (równość szans obydwóch płci) oraz zmiana sposobu myślenia przez społeczeństwo. Aby dokonać takiej transformacji w świadomości współczesnego społeczeństwa (oraz kolejnych pokoleń) został stworzony projekt kampanii społecznej niestereotypowi.

O projekcie:

Kampania społeczna niestereotypowi została stworzona w ramach pracy licencjackiej. Możliwość realizowania projektu dyplomowego umożliwia Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, a jego głównym celem jest stworzenie kampanii kompletnej i gotowej do wdrożenia. Głównymi założeniami projektu jest jego oryginalność (unikalność), spójność oraz kompletność. Pomysłodawca inicjatywy musi wykazać się znajomością kluczowych elementów kampanii, kanałów dystrybucji czy narzędzi marketingowych, a także kreatywnością.

Projekt kampanii społecznej niestereotypowi to odpowiedz na głos społeczeństwa, zgodnie, z którym stereotypy płciowe dotyczące dzieci (a w dalszej kolejności dorosłych) to błędne oraz krzywdzące przekonania. Jednocześnie stereotypy te są wciąż aprobowane (cieszą się uznaniem), a następnie powielane przez społeczeństwo.

Realizacja celu kampanii niestereotypowi została zaplanowana przy wykorzystaniu zróżnicowanych kanałów dystrybucji kampanii (dopasowanych do każdej z dwóch wybranych grup docelowych). Kampania zakłada rozprzestrzenianie przekazów za pośrednictwem działań online, jak i offline.

Badania:

Projekt kampanii został stworzony na podstawie przeprowadzonych ogólnopolskich badań ankietowych. Uzyskane wyniki miały za zadanie wskazać, czy zaobserwowane zachowania społecznie to faktyczny problem występujący wśród osób ankietowanych). Zasięg badania obejmował 1056 ankietowanych rodziców oraz 317 ankietowanych uczniów/studentów nieposiadających dzieci. Otrzymane wynik potwierdzające ten problem, posłużyły jako źródło wiedzy w celu zaprojektowania kampanii społecznej.

Wyniki oraz wnioski:

Poniżej został przedstawiony niewielki wycinek wyników badań:

89,3% ankietowanych rodziców w chwili wypełniania ankiety było zdania, że stereotypy płciowe funkcjonują w społeczeństwie.

26,7% badanych rodziców był zdania, że stereotyp płciowy to przekonanie, że to, co charakteryzuje jedną płeć, nie dotyczy drugiej.

75,8% ankietowanych rodziców było zdania, że zjawisko stereotypizacji jest negatywne.

A także 89,4% rodziców stwierdziło, że stereotypy płciowe mogą wpływać na dorosłe życie.

Rodzice najczęściej ze stereotypami płciowymi spotykają się w przestrzeni publicznej, sklepach i tego typu miejscach. Zgodziło się z tym 68,4% badanych osób.

Natomiast 86,4% ankietowanych uczniów/studentów w chwili wypełniania ankiety było zdania, że stereotypy płciowe funkcjonują w społeczeństwie.

Dodatkowo uczniowie/studenci najczęściej ze stereotypami płciowymi spotykają się w przestrzeni publicznej, sklepach i tego typu miejscach. Zgodziło się z tym 74,7% badanych osób.

83,2% ankietowanych uczniów/studentów było zdania, że zjawisko stereotypizacji jest negatywne.

Ze stwierdzeniem, że kolor różowy jest bardziej odpowiedni dla dziewczynki, a niebieski dla chłopca zgodziło się 26,3% rodziców oraz 16,5% uczniów/studentów nieposiadających dzieci.

Ze stwierdzeniem, że dziewczynki rzadko mówią o swoich sukcesach, chłopcy lubią chwalić się swoimi osiągnięciami zgodziło się 8,3% rodziców oraz 19,3% uczniów/studentów nieposiadających dzieci.

Powyżej przedstawione wyniki pokazują, że problem stereotypizacji ze względu na płeć jest obecny w społeczeństwie polskim. Jest ono świadome obecności stereotypów we współczesnej rzeczywistości społecznej oraz ich negatywnego charakteru oraz możliwych konsekwencji w przyszłości. Mimo to stereotypy płciowe są wciąż aprobowane, a następnie powielane. Nie bez znaczenia jest również przestrzeń, w której dominują stereotypowe przekazy. Zarówno uczniowie, jak i rodzicie jako takie miejsce wskazali przestrzeń publiczną.  Istotnym jest, że zarówno starsze pokolenie (rodzice) oraz młodsza generacja (uczniowie oraz studenci) w swoje świadomości zakorzenia stereotypowe postrzeganie płci (co bez odpowiednio podjętego działania może oddziaływań na kolejne pokolenia).

Martyna Pacak, studentka Instytutu Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej