🔒 Zalecenia dotyczące odbierania poczty elektronicznej
Zalecenia dotyczące odbierania poczty elektronicznej
- Prosimy o zachowanie szczególnej czujności przy odbieraniu poczty.
- Zabrania się odbierania/synchronizowania służbowej poczty elektronicznej z zewnętrznymi serwerami poczty, w szczególności z kontem Gmail.
-
Hasło do poczty należy zmieniać do 3 miesiące. Nowi użytkownicy
muszą zmienić hasło startowe przy pierwszym logowaniu. - Każdy e-mail od nieznanego nadawcy może być wiadomością, mającą na celu wyłudzenie loginu, hasła lub innej informacji, której ujawnienie może spowodować naruszenie ochrony danych osobowych lub straty finansowe.
- Nie należy otwierać załączników (jpg, gif, pdf, zip, exe, 7z i inne) lub linków zawartych w wiadomości od nieznanego lub niesprawdzonego nadawcy. Po otworzeniu takiego załącznika istnieje ryzyko zainstalowania na komputerze odbiorcy wiadomości złośliwego oprogramowania (np. szyfrującego dyski, a w konsekwencji blokującego dostęp do danych), natomiast po otworzeniu linku użytkownik może zostać przekierowany na stronę internetową wyłudzającą poufne dane.
-
Należy stosować zasadę okresowej weryfikacji posiadanych wiadomości i nieprzechowywania niepotrzebnych danych, tzn. zaleca się regularnie przeglądać e-maile i usuwać kopie robocze wiadomości, nieistotne/nieaktualne e-maile.
Warto posiadać kopię zapasową ważnych wiadomości na zabezpieczonym lokalnym dysku - automatyczna retencja danych (usuwanie danych) na serwerze poczty elektronicznej UJK odbywa się w okresie 24 miesięcznym - Należy zachować szczególną ostrożność w stosunku do wiadomości, zawierających żądanie podania danych lub informujące np. o aktualizacji usług, o przekroczeniu limitu dostępnego miejsca (w przypadku poczty UJK limity te nie są stosowane). Wiadomości pochodzące z systemów informatycznych UJK nigdy nie zawierają żądania podania danych poufnych (np. nazwa użytkownika, hasło) - Administratorzy Systemów Informatycznych UJK nie pozyskują w taki sposób danych.
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności wiadomości e-mail należy ją przesłać na adres: postmaster@ujk.edu.pl lub skontaktować się z Administratorem Systemu Poczty Elektronicznej UJK (41 349 6205, 41 349 6206).
Z uwagi na dużą ilość złośliwych wiadomości email oraz w celu zwiększenia świadomości odnośnie takich zagrożeń jak: spam (niezamówione wiadomości zawierające m.in. reklamy różnych usług i produktów), wirusy, trojany, ransomware (złośliwe oprogramowanie szyfrujące), phishing (atak, którego celem jest wyłudzenie poufnych danych użytkownika), zaleca się zwiększenie ostrożności użytkownika podczas korzystania z poczty elektronicznej poprzez sprawdzenie PRZED otworzeniem wiadomości:
- czy nadawca jest nam znany,
- czy nadawca posługuje się pocztą firmową, czy powszechnie dostępną,
- czy tytuł wiadomości nie zawiera literówek, informacji o wygranej, spadku, utracie dostępu do skrzynki pocztowej,
- czy wiadomość zawiera załącznik.
Stosowanie oprogramowania antywirusowego na stacji roboczej jest obowiązkiem każdego użytkownika Sieci Komputerowej UJK - w efekcie działania aktualnego oprogramowania antywirusowego poczta przychodząca poddawana jest analizie, niemniej technologia bywa zawodna, a czujność i przezorność pracowników jest szansą na uniknięcie konsekwencji ataku przez email.