prof. dr hab. Stanisław Głuszek - kandydat na Rektora UJK w Kielcach w kadencji 2020-2024
Kielce, 21.05.2020 r.
Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy,
Od kilku dekad jestem zaangażowany w rozwój naszej Alma Mater. Stąd, w obecnych niezwykle złożonych dla wszystkich warunkach, zdecydowałem się kandydować na funkcję Rektora Naszego Uniwersytetu. Przed nami trudny czas wielu istotnych rozstrzygnięć, z których najważniejszymi są parametryzacja i realnie jawiąca się obniżka wysokości subwencji. Uniwersytet Jana Kochanowskiego potrzebuje odważnego Rektora, wizjonera i lidera, który potrafi podejmować trudne decyzje z poszanowaniem przekonań i oczekiwań innych.
Myślę, że moje doświadczenie zbudowane na bazie pracy kierowniczej i naukowej pozwoli mi przezwyciężyć, z korzyścią dla nas wszystkich te, jak i inne mogące pojawić się w okresie najbliższych kilku lat, zagrożenia. Sądzę, że moimi dotychczasowymi działaniami i postawą jako dziekan, a następnie prorektor ds. medycznych dowiodłem, że nie boję się wyzwań, potrafię budować Uniwersytet przyszłości i są mi bliskie sprawy każdego członka społeczności akademickiej, administracji i studentów. Jestem ich świadomy i wiem, jak im sprostać.
Moje działania zamierzam skoncentrować na dążeniu do doskonałości w trzech równie ważnych obszarach stanowiących istotę nowoczesnego uniwersytetu, a mianowicie: badawczym, dydaktyki i przedsiębiorczości. Doskonale wiem, że tych zamierzeń nie zrealizuję sam. Konieczne będzie zaangażowanie wszystkich pracowników. Potrzebuję zintegrowanego, wokół naszych wspólnych celów, środowiska uczelni. Dlatego siły naszej Uczelni upatruję we współdziałaniu, a hasło przewodnie nie tylko mojej aktywności wyborczej, ale i dalszego działania zamyka się w stwierdzeniu:
Uniwersytet mocny siłą wszystkich Wydziałów, a Wydziały mocne siłą zaangażowania wszystkich pracowników Uniwersytetu.
Jestem przekonany, że mogę liczyć na zaangażowanie Społeczności Akademickiej w działania na rzecz dobrostanu Uczelni, a w konsekwencji każdego z nas z osobna.
z poważaniem
prof. dr hab. n. med. Stanisław Głuszek
prof. dr hab. Stanisław Głuszek
Imiona i Nazwisko Stanisław Zbigniew GŁUSZEK
Data i miejsce urodzenia 17.02.1954 r., Bodzentyn
Wykształcenie:
- Studia na Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej w Łodzi – w latach 1972-1978
- Uzyskanie I stopnia specjalizacji z chirurgii ogólnej – 1980 r.
- Uzyskanie stopnia doktora nauk medycznych na Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej w Łodzi – 1981 r.
- Uzyskanie II stopnia specjalizacji z chirurgii ogólnej – 1984 r.
- Uzyskanie II stopnia specjalizacji z chirurgii onkologicznej w Instytucie Onkologii w Warszawie – 1986 r.
- Uzyskanie stopnia doktora habilitowanego nauk medycznych w Akademii Medycznej w Białymstoku – 1997 r.
- Uzyskanie tytułu profesora nauk medycznych – 2003 r.
Tematyka badawcza:
- chirurgia onkologiczna, nowotworów jelita grubego, żołądka, trzustki, wątroby
- problematyka ostrego i przewlekłego zapalenia trzustki, uwarunkowania genetyczne
- patologia chirurgiczna układu pokarmowego
- chirurgia endokrynologiczna (tarczyca i nadnercza)
- leczenie otyłości (bariatria), zespół metaboliczny, obesitologia, problematyka żywienia pozajelitowego i dojelitowego
- chirurgia laparoskopowa
- genetyka medyczna
Stanowiska i sprawowane funkcje (w latach od - do):
- Ordynator Oddziału Chirurgii Ogólnej Szpitala MSWiA w Kielcach (1988-2000)
- Ordynator Klinicznego Oddziału Chirurgii Ogólnej, Onkologicznej i Urazowej Szpitala Miejskiego w Kielcach (2001-2005)
- Ordynator, a następnie kierownik Kliniki Chirurgii Ogólnej, Onkologicznej i Endokrynologicznej Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach (od 2005 r. - nadal)
- Konsultant Wojewódzki ds. Chirurgii Ogólnej (od 1991 r. -nadal)
- Konsultant Regionalny ds. chirurgii ogólnej, onkologicznej i naczyniowej (od 2000 r.)
- Profesor nadzwyczajny w Instytucie Kształcenia Medycznego (IKM) Akademii Świętokrzyskiej (obecnie Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach) (2001-2004)
- Kierownik Zakładu Pielęgniarstwa Klinicznego i Społecznego IKM, później przekształcony w Zakład Chirurgii i Pielęgniarstwa Chirurgicznego (2001-2019)
- Profesor zwyczajny Akademii Świętokrzyskiej (obecnie UJK) (od 2004 r. - nadal)
- Dyrektor Instytutu Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydziału Nauk o Zdrowiu AŚ w Kielcach (2006-2007)
- Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu (2007-2015), później Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu (2015-2016)
- Prorektor ds. Medycznych UJK (od 2016 r. – nadal)
NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA NAUKOWE
Autor i współautor blisko 400 publikacji naukowych, redaktor 20 monografii z zakresu chirurgii, problematyki etyki i filozofii medycyny oraz organizacji kształcenia medycznego
Publikacje naukowe indeksowane w bazie Web of Science: 210, PUBMED - 113
Liczba cytowań publikacji w bazie Web of Science: 1860, bez autocytowań - 1780
IF – 168,8 (Biblioteka UJK), Indeks H: 13; Scopus - 11
Udział w badaniach naukowych
- Kierownik projektów finansowanych przez MNiSW oraz współautor projektu NCN
- Członek Polskiej Grupy Badań nad Rakiem Jelita Grubego w Centrum Onkologii – Instytucie w Warszawie
- Udział w programie badań przesiewowych dla wczesnego wykrywania raka jelita grubego
- Badania w ramach Rejestru Onkologicznego GIST (CO-I Warszawa)
- Jest inspiratorem i jednym z głównych badaczy epidemiologii i determinacji genetycznej zapaleń i raka trzustki
- Koordynuje badania dotyczące zespołu metabolicznego oraz problematyki klinicznej leczenia otyłości
OSIĄGNIĘCIA DYDAKTYCZNE
- współudział w uruchomieniu kilku kierunków kształcenia: ratownictwo medyczne (I stopień), kosmetologia (I stopień), położnictwo (II stopień), zdrowie publiczne (II stopień),
- współudział w utworzeniu kierunku lekarskiego
- autorstwo materiałów naukowo-dydaktycznych wykorzystywanych w kształceniu na różnych jego poziomach
- pełnienie funkcji promotora w 15 przewodach doktorskich
Wybrane staże i zagraniczne wizyty naukowe:
- Kurs z zakresu chirurgii onkologicznej w Instytucie Onkologii w Amsterdamie - 1998
- Kurs z zakresu chirurgii laparoskopowej w Europejskim Instytucie Telechirurgii w Strasburgu (1995, 1996 i 1999 r.)
- Staż w St. Luke's-Roosevelt Hospital Center w Nowym Jorku (1999 r.)
- Podyplomowy Kurs Chirurgii Trzustki w Ulm (2000 r.)
- Staż w Cleveland Clinic, Ohio, USA (2015 r.)
Wybrane nagrody i wyróżnienia
- I nagroda za pracę naukową Experimental studies on hormonal changes following various types of vagotomy. Międzynarodowy Kongres Chirurgów, Mediolan (1988)
- I nagroda Polskiego Towarzystwa Żywienia Poza- i Dojelitowego za pracę o znaczeniu żywienia w raku żołądka i wpustu (2000)
- Laureat medalu: Gloria Medicinae (2001)
- Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, za osiągnięcia w pracy zawodowej na rzecz ochrony zdrowia (2004)
- Lekarz Roku (2012)
- Człowiek Roku w plebiscycie Echa Dnia (2014)
- Laureat Nagrody Miasta Kielce (2016)
- Laureat Nagrody Wojewody Laur Świętokrzyski (2016)
- Kilkukrotnie wyróżniony za osiągnięcia naukowe, dydaktyczne oraz organizacyjne Nagrodami Rektora
Recenzent
- 18 rozpraw doktorskich
- 4 habilitacji
- 3 recenzji do tytułu profesora
- 3 recenzji na stanowisko profesora
- Wielu projektów ministerialnych (KBN)
Członkostwo w towarzystwach, komisjach, redakcjach czasopism
- Przewodniczący Oddziału Kieleckiego Polskiego Towarzystwa Lekarskiego (1986-2002)
- Założyciel i Przewodniczący Oddziału Świętokrzyskiego Towarzystwa Chirurgów Polskich (1988-2003)
- Członek towarzystw medycznych krajowych i międzynarodowych: PTL, TCHP, PTG, PTO, PTCHO, EAES, ESPEN, IGCC, ESSO, EPC, APA
- Redaktor Naczelny czasopisma Medical Studies (Studia Medyczne) – od 2008 r.
- Członek komitetów redakcyjnych „Polskiego Przeglądu Chirurgicznego”, „Proktologii”, „Problemów Lekarskich”, „Studiów Medycznych”, „Wideochirurgii”, „Przeglądu Gastroenterologicznego”, „Postępy Żywienia Klinicznego”
Kielce, 21.05.2020 r.
Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy,
Od kilku dekad jestem zaangażowany w rozwój naszej Alma Mater. Stąd, w obecnych niezwykle złożonych dla wszystkich warunkach, zdecydowałem się kandydować na funkcję Rektora Naszego Uniwersytetu. Przed nami trudny czas wielu istotnych rozstrzygnięć, z których najważniejszymi są parametryzacja i realnie jawiąca się obniżka wysokości subwencji. Uniwersytet Jana Kochanowskiego potrzebuje odważnego Rektora, wizjonera i lidera, który potrafi podejmować trudne decyzje z poszanowaniem przekonań i oczekiwań innych.
Myślę, że moje doświadczenie zbudowane na bazie pracy kierowniczej i naukowej pozwoli mi przezwyciężyć, z korzyścią dla nas wszystkich te, jak i inne mogące pojawić się w okresie najbliższych kilku lat, zagrożenia. Sądzę, że moimi dotychczasowymi działaniami i postawą jako dziekan, a następnie prorektor ds. medycznych dowiodłem, że nie boję się wyzwań, potrafię budować Uniwersytet przyszłości i są mi bliskie sprawy każdego członka społeczności akademickiej, administracji i studentów. Jestem ich świadomy i wiem, jak im sprostać.
Moje działania zamierzam skoncentrować na dążeniu do doskonałości w trzech równie ważnych obszarach stanowiących istotę nowoczesnego uniwersytetu, a mianowicie: badawczym, dydaktyki i przedsiębiorczości. Doskonale wiem, że tych zamierzeń nie zrealizuję sam. Konieczne będzie zaangażowanie wszystkich pracowników. Potrzebuję zintegrowanego, wokół naszych wspólnych celów, środowiska uczelni. Dlatego siły naszej Uczelni upatruję we współdziałaniu, a hasło przewodnie nie tylko mojej aktywności wyborczej, ale i dalszego działania zamyka się w stwierdzeniu:
Uniwersytet mocny siłą wszystkich Wydziałów, a Wydziały mocne siłą zaangażowania wszystkich pracowników Uniwersytetu.
Jestem przekonany, że mogę liczyć na zaangażowanie Społeczności Akademickiej w działania na rzecz dobrostanu Uczelni, a w konsekwencji każdego z nas z osobna.
z poważaniem
prof. dr hab. n. med. Stanisław Głuszek
Pytania i odpowiedzi
Zadaj pytanie kandydatowi/om
Zadaj pytanie kandydatowi/om
-
Pytanie:
Dzień dobry,
pisze Pan w swoim liście że potrzeba Rektora "wizjonera". Czy Pana wizją nie jest tylko Uczelnia medyczna? Obserwując Pana politykę można tak stwierdzić, że nic poza nauką o zdrowiu się nie liczy. A co z innymi wydziałami?Odpowiedź:
Szanowna Pani/Szanowny Panie,Bardzo dziękuję za zadanie pytania na temat mojej wizji rozwoju Uczelni. W odpowiedzi chciałbym zdecydowanie podkreślić, że zależy mi na rozwoju wszystkich dyscyplin naukowych w Naszej Uczelni. Myślą przewodnią, nie tylko dla potrzeb obecnej kampanii wyborczej na Rektora Uniwersytetu, było i jest przeświadczenie: *Uniwersytet mocny siłą wszystkich Wydziałów, a Wydziały mocne siłą zaangażowania wszystkich pracowników Uniwersytetu.*
Funkcja dziekana, a następnie prorektora ds. medycznych, zobowiązywały mnie do troszczenia się o rozwój jednostki, którą kierowałem. Te zadania traktowałem zawsze z dużą powagą i odpowiedzialnością wykorzystując swoją wiedzę, doświadczenie, umiejętności menadżerskie oraz osobiste cechy charakteru.
Zdaję sobie sprawę z ogromnej różnorodności Uniwersytetu i różnych potrzeb jego jednostek. Moje wieloletnie doświadczenie akademickie i pełnione funkcje najmocniej przekonują o znajomości problemów Uniwersytetu. W swojej pracy bardzo blisko współpracowałem z władzami i pracownikami poszczególnych jednostek i administracją Uniwersytetu. Rozwijając Collegium Medicum znacząco przyczyniłem się do rozwoju naszego Uniwersytetu oraz jego postrzegania w regionie i w Polsce. Przedstawiając swoją wizję rozwoju Uniwersytetu szczegółowo omawiam znaną mi sytuację poszczególnych wydziałów i ich trudności oraz propozycję rozwiązań pilnych problemów.
Jako rektor, czyli gospodarz całej Uczelni, miałbym odpowiednie kompetencje i narzędzia do wpływania na rozwój wszystkich jednostek UJK i z pewnością bym z nich skorzystał dla dobra naszej /Alma Mater/.
Uważam, że Uniwersytet będzie mocny tylko wtedy jeśli będą mocne jego wszystkie Wydziały.
-
Pytanie:
Panie Prorektorze jakie miejsce w Pana strategii rozwoju UJK zajmuje kształcenie doktorantów i wspieranie młodych naukowców?
Odpowiedź:
Najważniejszym celem kształcenia doktorantów, które obecnie odbywa się w Szkole Doktorskiej i na studiach doktoranckich, jest ich dobre przygotowanie do pracy naukowej i powinno ono być tak realizowane, by stworzyć odpowiednie warunki do prowadzenia badań naukowych na jak najwyższym poziomie. Doktorantom UJK należy zapewnić wszelkie narzędzia do osiągnięcia tego celu. Według mnie, istotne jest też wspieranie doktorantów w pozyskiwaniu środków na badania ze źródeł zewnętrznych, jak również pomoc w nawiązywaniu współpracy z przedstawicielami wiodących ośrodków naukowych w kraju i za granicą.
Kształcenie w szkole doktorskiej podlega ustawowo określonym procedurom, które zapewniają osiągnięcie doskonałości naukowej przez młodych uczonych. Należą do nich, między innymi, obowiązkowe zagraniczne staże naukowe oraz ocena okresowa postępów w przygotowaniu rozprawy doktorskiej. Wpływa to na jakość naukową samych doktorantów, ale również dyscyplin, w których realizują oni swoje prace doktorskie. Ważne jest to, że obecnie osiągnięcia doktorantów mogą być włączane do ewaluacji dyscyplin naukowych, co stwarza szansę na poprawę oceny uzyskanej przez dyscyplinę w ewaluacji. Dlatego przedstawiciele każdej z dyscyplin, w których odbywa się kształcenie w szkole doktorskiej powinni szczególnie wspierać doktorantów w przygotowaniu publikacji do czasopism naukowych o zasięgu międzynarodowym i uznanej renomie wśród specjalistów. Najlepsi młodzi naukowcy, już po uzyskaniu stopnia doktora, powinni mieć szansę na zatrudnienie w Uniwersytecie.
Szkoła Doktorska UJK powinna wpisywać się w oczekiwania społeczności akademickiej i otoczenia zewnętrznego w zakresie kształcenia przygotowującego do prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych, ich upowszechniania oraz do współpracy naukowej z ośrodkami akademickimi w kraju i za granicą. Studia doktoranckie/szkoła doktorska powinny być osadzone w misji i strategii jednostki. Zapewnienie wysokiej jakości studiów doktoranckich powinno stanowić jeden z kluczowych celów strategicznych uczelni, czyli jednostki, której misją jest kształcenie nowych kadr naukowych.
Podsumowując, zarówno proces kształcenia doktorantów, jak i wspieranie młodych naukowców są dla mnie zadaniami, których realizacja przyczyni się do umocnienia pozycji naukowej UJK. W mojej wizji rozwoju Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach jest miejsce dla tych wszystkich osób, niezależnie od ich wieku i doświadczenia, które będą chciały aktywnie budować jakość uczelni.
-
Pytanie:
Panie Profesorze, czy zostawszy rektorem chciałby Pan wrócić do poprzednio obowiązującego sposobu wyłaniania dziekanów i dyrektorów instytutu?
Odpowiedź:
Szanowna Pani/Szanowny Panie,
Wybór dziekana - w mojej ocenie - powinien być realizowany w sposób kolegialny, akademicki, przez społeczność akademicką. Również wybór dyrektorów instytutów ( przewodniczących rad dyscyplin) powinien odbywać się na zasadzie wyboru przez członków rady dyscypliny, a nie na zasadzie konkursu, który jest pewnego rodzaju ograniczeniem kolegialności akademickiej.
-
Pytanie:
Szanowny Panie Prorektorze, w jaki sposób będzie Pan prowadził politykę wydawniczą odnośnie do czasopism naukowych, które nie uzyskały dofinansowania w ramach programu Wsparcie Czasopism Naukowych?
Odpowiedź:
Na UJK wydawanych jest 12 czasopism naukowych, z tego wsparcie uzyskało 4 tytuły. Aktualnie na liście ministerialnej indeksowanych jest 6 czasopism wydawanych na UJK. Tylko jedno: Almanach Historyczny ma 40 pkt. MniSW.
Ostatnie lata to lawinowy wzrost liczby czasopism. Jak wiemy poziom naukowy tych czasopism nie zawsze wspiera ewaluację nauki. Moim zdaniem szczególnym wsparciem należy otoczyć te czasopisma, które mają potencjał rozwoju. Punktem odniesienia powinna być analiza potrzeb publikacyjnych w dyscyplinach naukowych reprezentowanych na UJK. Nadmierne rozproszenie potencjału naukowego i inwestowanych środków może stwarzać niepotrzebną konkurencję wewnątrz uczelni i osłabiać czasopisma. Uważam, że należy wspierać działania centralne zmierzające do unowocześnienia prac Wydawnictwa UJK, promocji wydawanych czasopism. Bardzo ważne jest podejmowanie działań nad usprawnianiem prac zespołu redakcyjnego poprzez wdrażanie narzędzi i metod zarządzania obiegiem tekstu zgłoszonego do publikacji i zwiększanie profesjonalizacji zespołu redakcyjnego. Zmiany w praktykach redakcyjnych i sposobie udostępniania treści czasopisma na stronie internetowej, publikacje w języku angielskim mogą zwiększyć szanse na zaindeksowanie czasopisma w międzynarodowych bazach bibliograficznych. Podniesienie widoczności czasopisma zwiększa szanse na cytowania.
Rozwój czasopisma wymaga dużego zaangażowania zespołu redakcyjnego, ale również profesjonalnego wsparcia nowoczesnego, podnoszącego standardy wydawnictwa.
-
Pytanie:
Czy planuje Pan/Pani utrzymać, zmniejszyć czy zwiększyć liczbę doktorantów w nowym systemie szkoły doktorskiej?
Jakie będą źródła finansowania podróży naukowych i badań doktorantów?Odpowiedź:
Szanowna Pani/Szanowny Panie,
Zmniejszenie liczby miejsc w Szkole Doktorskiej UJK w porównaniu do liczby miejsc na studiach doktoranckich, które były prowadzone w UJK przed utworzeniem Szkoły Doktorskiej, wynika z dwóch przesłanek – pierwszą jest dotychczasowe doświadczenie w rekrutacji na studia doktoranckie w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, drugą – kwestia finansowania stypendium, które jest obligatoryjne dla doktorantów podejmujących kształcenie w Szkole Doktorskiej. Podobne rozwiązania funkcjonują w innych polskich uczelniach. Dotychczasowe wyniki rekrutacji na studia doktoranckie i te, zeszłoroczne, rekrutacji do Szkoły Doktorskiej pozwalają na optymalizację liczby miejsc dla doktorantów i nie wskazują na realną potrzebę zwiększenia liczby miejsc w Szkole Doktorskiej, ale jeśli zainteresowanie kandydatów wzrośnie, rozważałbym taką możliwość. Wynika to z uwzględniania w algorytmie przyszłej ewaluacji dyscyplin dorobku naukowego doktorantów, co może wzmocnić pozycję naukową dyscyplin i całej Uczelni. Natomiast, należy również pamiętać, że wypłacanie stypendium generuje duże koszty. Potrzebne jest w tym przypadku zachowanie złotego środka między potrzebami, a możliwością ich realizacji.
Druga część pytania dotyczy finansowania badań i staży naukowych doktorantów. Wsparcie finansowe w tym względzie jest możliwe do uzyskania z wielu źródeł. Najważniejsze i preferowane, ze względu na znaczenie dla rozwoju naukowego doktorantów, są projekty Narodowego Centrum Nauki. Badania i staże doktorantów mogą być finansowane zarówno z grantów promotora lub własnych (np. PRELUDIUM, ETIUDA). Pracownicy naukowi i doktoranci UJK powinni zdecydowanie zwiększyć swoją aktywność w zakresie pozyskiwania środków na badania naukowe ze źródeł zewnętrznych. W bieżącym roku, część doktorantów ze Szkoły Doktorskiej jest beneficjentami projektu AKCELERATOR ROZWOJU Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i mają oni zapewnione środki na dodatkowe stypendia, wyjazdy na staże zagraniczne, konferencje naukowe i niektóre zadania związane z prowadzeniem zadań badawczych. Zadbam o to żeby środki z podobnych projektów były dostępne dla doktorantów w kolejnych latach.
-
Pytanie:
Jak poprawić warunki kształcenia klinicznego na kierunku lekarskim? Nauki podstawowe są realizowane bardzo dobrze. Jeden szpital nie pomieści wszystkich. Poza tym w szpitalu na Czarnowie nie wszyscy są zadowoleniu z naszej obecności, i personel, i pacjenci. I chyba dyrektor też nie bardzo.
Odpowiedź:
Wojewódzki Szpital Zespolony, Świętokrzyskie Centrum Onkologii oraz Świętokrzyskie Centrum Psychiatrii są aktualnie szpitalami pełniącymi funkcje szpitali klinicznych. Są to szpitale o odpowiednim poziomie klinicznym, zapewniającym całe spektrum klinik potrzebnych do realizacji programu kształcenia na kierunku lekarskim i innych kierunkach medycznych. Realizacja zadań określona jest odpowiednimi umowami pomiędzy Szpitalami a UJK. Również do szpitali klinicznych włączony będzie Specjalistyczny Szpital w Czerwonej Górze. Reasumując: baza kliniczna dla kierunków medycznych jest odpowiednia, określona odpowiednimi umowami. Subiektywne odczucia: ”nie wszyscy są zadowoleni z naszej obecności, i personel, i pacjenci” mogą mieć miejsce w indywidualnych relacjach w różnych szpitalach, ale one nie kształtują w zasadniczym stopniu rzeczywistości dydaktycznej.
-
Pytanie:
Szanowny Panie Profesorze, w jaki sposób zamierza Pan pogodzić funkcję Rektora i lekarza chirurga? Jedna i druga wymaga bowiem ogromnego nakładu czasu i zaangażowania.
Szanowny Panie Profesorze, czy potwierdza Pan deklaracje złożoną w regionalnej telewizji Kielce o kontynuacji zatrudnienia etatowego w szpitalu, w przypadku wyboru na Rektora UJK. Jeśli tak to jak Pan sobie wyobraża pogodzenie pełnienia funkcji Rektora i nauczyciela akademickiego z pracą w szpitalu.
Mam tylko jedno pytanie - jak Pan profesor pogodzi wielość zadań bez uszczerbku dla Alma-Mater?
Odpowiedź:
Jeżeli zostanę Rektorem, zgodnie z prawem, powinienem uzyskać zgodę Senatu na dodatkowe zatrudnienie. Zamierzam ograniczyć swoją aktywność kliniczną do takiego stopnia, aby ta aktywność nie zaburzała wykonywania w pełni funkcji Rektora. Zatrudnienie o charakterze konsultacyjno-eksperckim w klinice, w ograniczonym zakresie, może mieć pozytywne przełożenie na współpracę z otoczeniem społeczno-gospodaczym, ochrony zdrowia i samorządowym.
-
Pytanie:
W jaki sposób zamierza Pan zmodyfikować dotychczasowy system realizacji płatności zobowiązań wynikających z umów grantowych (niezależnie od źródła finansowania)? Obecny system składania i realizacji zapotrzebowań jest archaiczny, mało elastyczny i czasochłonny, zupełnie niedostosowany do realiów gospodarki wolnorynkowej, a tym samym zmuszający pracownika do realizacji zadań własnym kosztem mimo przyznanego finansowania, co w efekcie zniechęca do prowadzenia badań w obawie o nieterminowość lub brak płatności.
Odpowiedź:
Uniwersytet przy realizacji zakupów i zawieraniu umów finansowanych w ramach działalności badawczej jest zobowiązany do stosowania Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zgodnie z którą ustala się tryb realizacji zakupów wyłaniania wykonawców umów. Problemem, który dotyka Kierowników projektów badawczych jest długi czas oczekiwania na zatwierdzenie rezerwacji środków i określenie sposobu realizacji zamówień, a także problemy z ustaleniem brzmienia dokumentów (umów, protokołów odbioru, rachunków). Sama procedura rezerwacji środków i przyznania zamówienia z punktu widzenia badacza może się wydawać skomplikowana, jednak jest niezbędna dla zapewnienia zgodności wydatków z PZP.
- Proponowane rozwiązania:
- Ustanowienie komórek DZP na Wydziałach usprawniłoby realizację zamówień i przyspieszyłoby zatwierdzanie zapotrzebowań, a także usprawniłoby przygotowywanie procedur przetargowych.
- Spotkanie Kierownika projektu z pracownikami administracji przed rozpoczęciem realizacji grantu w celu ustalenia harmonogramu wydatków i omówienia możliwych trybów realizacji zamówień. Pozwoliłoby to rozpocząć procedury z wyprzedzeniem, tak aby w wymaganym czasie ponosić wydatki, a także zaznajomić Kierownika projektu z obowiązującymi w uczelni procedurami.
- Usprawnienie obsługi prawnej umów – w tym momencie czas oczekiwania na akceptację projektów umów jest bardzo długi.
- Całkowite wyeliminowanie papierowych wersji zapotrzebowań i uproszczenie obiegu dokumentów (wprowadzenie podpisu elektronicznego Dysponenta).
-
Pytanie:
W jaki sposób zamierza Pan zoptymalizować aplikowanie o granty z instytucji zewnętrznych? W dotychczasowej rzeczywistości większość problemów związanych z tworzeniem wniosku trzeba było rozwiązywać samodzielnie. Czy przewidujecie Państwo stworzenie profesjonalnej jednostki tworzącej, piszącej, wprowadzającej wnioski we współpracy z naukowcem - pomysłodawcą?
Odpowiedź:
W przedstawionej strategii rozwoju Uniwersytetu zamieściłem informację o konieczności organizacji zespołu wspierającego przygotowanie, realizację zakupów i rozliczanie wniosków grantowych. Jestem przekonany, że naukowca starającego się o grant powinna wspierać armia pomagających mu ludzi na każdym etapie realizacji wniosku. Po pierwsze często wnioski grantowe na naszej uczelni piszą pojedyncze osoby a nie zespoły naukowców. Stworzenie systemu motywacji naukowców do aplikowania o granty jest bardzo ważne. Musi być poprzedzone rozwojem laboratoriów badawczych i tworzeniem zespołów, w których powstają wstępne opracowania wyników badań. Istotne jest również wyposażenie naukowca w niezbędną wiedzę jak przygotować wniosek grantowy aby odnieść sukces. Uważam, że pracownik naukowy musi mieć jednak wsparcie zespołu, który sprawdzi wniosek pod względem formalnym i merytorycznym. Kolejna kwestia to pomoc w rozliczaniu wniosku i składaniu raportów. Ta pochłaniająca ogrom czasu i zaangażowania praca spada na realizującego grant naukowca.
Nie wchodząc tymczasem w szczegółową koncepcję organizacji takiego biura wydaje się, że powinno ono mieć motywację do pozyskiwania grantów. Można rozważyć częściowe utrzymywanie się takiego biura z realizowanych projektów. Takie rozwiązania spotkałem np. na Uniwersytecie w Dreźnie, gdzie realizuje się dużą liczbę grantów naukowych. Taki rodzaj zachęty dla administracji w jednostce naukowej daje dobre efekty.
-
Pytanie:
Panie Profesorze, Szanowny Kandydacie,
Na wstępnie dziękuję za możliwość wysłuchania Pańskiego wystąpienia wyborczego na żywo w ramach spotkania z elektorami, które odbyło się w poniedziałek 25 maja 2020 na Wydziale Prawa i Nauk Społecznych.
Nie ukrywam, że długo biłem się z myślami, czy w spotkaniu tym wziąć udział, bowiem sytuacja epidemiczna wciąż nie jest na tyle ustabilizowana, bym uczestniczył w życiu Uczelni w pełni bez obaw, że mogę narazić zdrowie swych bliskich, którzy są niestety w grupie podwyższonego ryzyka związanego z COVID-19.
Niemniej jednak jako elektor jestem przedstawicielem tych osób, które mi zaufały i namaściły mnie na swojego delegata do Kolegium Elektorów Uniwersytetu, dlatego do spotkania wyborczego dołączyłem, lecz nie chcąc go wydłużać, niniejszą drogą zwracam się do Pana z gorącą prośbą o ustosunkowanie się do następujących kwestii.
- 12.05.2020 tygodnik Polityka opublikował artykuł „Nauka po Gowinie” autorstwa prof. Dariusza Jemielniaka. W mojej ocenie autor ten postawił niebywale trafną diagnozę ostatnio wdrożonej reformy nauki polskiej i szkolnictwa wyższego. Stan ten streszczają już pierwsze słowa, jakie w rzeczonym artykule padają „Wielkie wizje i niedopracowane zmiany na chybcika”. Moje pytanie w tym kontekście brzmi: Czy jako przyszły rektor UJK będzie Pan kontynuatorem dotychczasowego podejścia obecnych władz rektorskich, które nazwę konformistycznym wobec wdrażanych na szczeblach wyższy zmian (oczywiście to moja ocena i mój odbiór tego podejścia), czy też podejmie Pan działania, pozwalające przynajmniej na tonowanie i amortyzowanie wpływu tych i takich ewentualnych przyszłych zmian (jeżeli będą oceniane przez środowisko naszego Uniwersytetu jako niekorzystne)?
- Już Galileusz mawiał: „Mierz, co jest mierzalne, a niemierzalne uczyń mierzalnym”. Doskonale wiemy, że współczesna nauka, ale i nowoczesne kształcenie (nie tylko zresztą na poziomie uniwersyteckim) wymagają swoistego „unarzędziowienia” w „twarde” narzędzia i metody bazujące na zdobyczach logiki, matematyki i statystyki, dzięki czemu uzyskuje się efekt pełniejszego uwiarygodnienia wyników prowadzonych badań, poparcia/odrzucenia hipotez badawczych. Stąd pytam: Czy planuje/widzi Pan możliwość wdrożenia pewnych systemowych rozwiązań dla grupy badaczy i dydaktyków wywodzących się z dziedzin „ilościowych”, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem aktywnie wspomagają innych pracowników w badaniach oraz studentów i doktorantów w procesie kształcenia, wpisując się tym samym w interdyscyplinarność nauki? Mam tu na myśli np. utworzenie specjalnej ogólnouniwersyteckiej jednostki/grupy, wypracowanie innego systemu ścieżki kariery, odciążenie dydaktyczne itp., ewentualnie inne alternatywne rozwiązania.
- Przy tej okazji sygnalizuję szerszy problem. Szerszy, bo dotyczy nie tylko „statystyków-ilościowców” i szerszy, bo z pewnością idzie w poprzek sztywnych ram sprawozdawczości i ewaluacji w ramach dziedzin i dyscyplin naukowych. Otóż, kształcenie uniwersyteckie – co jest oczywiste – winno być kształceniem uniwersalnym, a zatem wymagającym też pewnego obycia z podstawami filozofii (w tym logiki), czy też socjologii, co zresztą w dobie coraz to szybciej postępujących zmian w świecie nas otaczającym da naszym absolwentom solidną podstawę, by do tych zmian mogli się elastycznie dostosować i odnaleźć na i dynamicznym, i nieprzewidywalnym w dłuższej perspektywie rynku pracy. Jak zatem widzi Pan rolę i sytuację przedstawicieli tych dyscyplin naukowych, które z jednej strony są fundamentem teoretycznym nauki i bazą do rozumienia współczesnego świata, a które z racji zbyt małej liczby swoich reprezentantów nie są i pewnie (w dającej się przewidzieć przyszłości) nie będą w naszym Uniwersytecie poddawane ewaluacji?
Odpowiedź:
Szanowny Panie Elektorze, przede wszystkim pragnę gorąco podziękować za zainteresowanie moim programem wyborczym i osobiste uczestnictwo w spotkaniu poświęconym jego prezentacji.
Odnosząc się do zadanych przez Pana pytań zrobię to w kolejności w jakiej się one pojawiły. I tak, w kwestii dotyczącej tego, czy jako przyszły rektor UJK będzie Pan kontynuatorem dotychczasowego podejścia obecnych władz rektorskich, które nazwę konformistycznym wobec wdrażanych na szczeblach wyższy zmian, czy też podejmie Pan działania, pozwalające przynajmniej na tonowanie i amortyzowanie wpływu tych i takich ewentualnych przyszłych zmian (jeżeli będą oceniane przez środowisko naszego Uniwersytetu jako niekorzystne)? mogę jednoznacznie stwierdzić, że z mojego punktu widzenia jest oczywistym, że w zakresie pozostawionej rektorowi swobody będę unikał wdrażania jakichkolwiek zmian mogących wywrzeć niekorzystny wpływ na nasz Uniwersytet. Dobro naszego Uniwersytetu a w szczególności tworzących go pracowników, studentów i doktorantów będzie dla mnie wartością najwyższą. Jednocześnie mam świadomość, że wpływ Rektora na – jak to Pan określił „tonowanie i amortyzowanie” wpływu zmian postrzeganych przez środowisko naszej Uczelni za niekorzystne jest ograniczony a nawet w pewnej mierze wyznaczony przepisami prawa. Dura lex, sed lex.
W sytuacjach, w których regulacje prawa pozostawiają mi swobodę podejmowania decyzji potrafię powiedzieć stanowczo nie! jednocześnie poszukując właściwego rozwiązania zaistniałego problemu. W moim przekonaniu sztuką jest nie tylko opowiedzieć się przeciw danemu rozwiązaniu, ale znaleźć satysfakcjonujący sposób działania w granicach obowiązującego prawa.
Z kolei w kwestii tego, czy planuje/widzi Pan możliwość wdrożenia pewnych systemowych rozwiązań dla grupy badaczy i dydaktyków wywodzących się z dziedzin „ilościowych”, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem aktywnie wspomagają innych pracowników w badaniach oraz studentów i doktorantów w procesie kształcenia, wpisując się tym samym w interdyscyplinarność nauki? dostrzegam – także z perspektywy moich własnych doświadczeń badawczych – potrzebę z jednej strony zacieśnienia, z drugiej zinstytucjonalizowania kooperacji naukowców różnych dyscyplin naukowych. Dlatego w moim przekonaniu powołanie ogólnouczelnianej jednostki będącej platformą pozwalającą zintegrować potencjał badaczy z nauk matematycznych z naukami społecznymi, humanistycznymi czy medycznymi jest jak najbardziej uzasadnione. Będę sprzyjał uruchomieniu takiego przedsięwzięcia licząc na zaangażowanie tych osób w ten projekt. Stworzenie przykładowo Uniwersyteckiego Centrum Analitycznego mogłoby stanowić istotną formę wsparcia aktywności naukowej nasz wszystkich. Cieszę się, że ta inicjatywa, z której urzeczywistnieniem noszę się od pewnego czasu znajduje wsparcie w zapotrzebowaniu zgłaszanym przez pracowników.
Natomiast w kwestii tego, Jak zatem widzi Pan rolę i sytuację przedstawicieli tych dyscyplin naukowych, które z jednej strony są fundamentem teoretycznym nauki i bazą do rozumienia współczesnego świata, a które z racji zbyt małej liczby swoich reprezentantów nie są i pewnie (w dającej się przewidzieć przyszłości) nie będą w naszym Uniwersytecie poddawane ewaluacji? mogę jedynie stwierdzić, że przepisy w zakresie ewaluacji dyscyplin są niezależne od woli rektora i tego zmienić nie mogę. Jednak zauważam, że brak możliwości ewaluacji w obszarze konkretnej dyscypliny nie oznacza bynajmniej, że osoby te nie mają swojego miejsca na naszym uniwersytecie. Wręcz przeciwnie. Widzę wykorzystanie ich potencjału zarówno w obszarze dydaktyki, jak i aktywnym włączeniu się we wsparcie przedsięwzięć badawczych w obszarze innych nauk, także poprzez zaangażowanie w działalność wskazanej powyżej jednostki międzyuczelnianej. To wymaga pewnych regulacji w zakresie prawa wewnętrznego, jednak z Państwa jako pracowników pomocą sądzę, że będę w stanie to osiągnąć. Tym bardziej, że moim przesłaniem, jak mam nadzieje będę mógł realizować dzięki Państwa Elektorów poparciu w najbliższej kadencji jest „Uniwersytet mocny siłą wszystkich Wydziałów, a Wydziały mocne siłą zaangażowania wszystkich pracowników Uniwersytetu”. Dla mnie to nie tylko zapis, to idea, której realizacji pozwoli mi w kolejnych latach zrównoważyć rozwój wszystkich tworzących nasz Uniwersytet pracowników.
Jeszcze raz dziękuję, za merytoryczny udział w mojej kampanii.
-
Pytanie:
Szanowny Panie Profesorze,
sprawność działania rektora w sytuacjach kryzysowych, to istotna umiejętność w zarządzaniu uczelnią publiczną. Z informacji medialnych wynika, że nasza Uczelnia, w tym Collegium Medicum pod Pana nadzorem jako Prorektora ds. Medycznych czynnie włączyła się w walkę z epidemią poprzez dostarczone Uczelni urządzenia do przeprowadzenia testów na koronawirusa. Ile przeprowadzano dotychczas takich testów i jaka była Pańska rola w tym działaniu?Odpowiedź:
Bardzo szybko włączyliśmy się do programu przeprowadzania testów na koronawirusa, poprzez użyczenie dwóch urządzeń do diagnostycznych badań molekularnych w RCNT w Podzamczu Chęcińskim oraz oddelegowanie trzech pracowników UJK do współpracy z RCNT, w tym dwóch diagnostów laboratoryjnych - specjalistów w zakresie genetyki medycznej do wykonywania testów. Aktualnie jesteśmy w fazie odbioru budynku z projektu MEDPAT, w którym będzie zorganizowane laboratorium diagnostyczne ds. m. in. diagnostyki koronawirusa w okresie pandemii. W dniu dzisiejszym laboratorium zostało zarejestrowane w KIDL.