dr hab. prof. UJK Michał Arabski - kandydat na Rektora UJK w Kielcach w kadencji 2020-2024
dr hab. prof. UJK Michał Arabski
W 2002 roku ukończyłem studia magisterskie na kierunku biologia, specjalność biochemia i genetyka na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego oraz w 2004 roku studia magisterskie na kierunku fizjoterapia na Wydziale Fizjoterapii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. W roku 2005 uzyskał stopień naukowy doktora nauk biologicznych w dyscyplinie biochemia, a w roku 2013 stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie biologia, specjalność biofizyka na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego.
W roku 2016 objąłem funkcje zastępcy dyrektora ds. nauki Instytutu Biologii oraz przewodniczącego Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia. Od roku 2017 pełnię funkcję kierownika Zakładu Biologii Medycznej (obecnie) w Instytucie Biologii UJK.
Moja działalność naukowa związana jest z oceną właściwości biologicznych nowych związków chemicznych, nośników leków oraz białek rekombinowanych jako potencjalnych preparatów terapeutycznych.
- Obecnie realizuję dwa projekty badawcze finansowane przez NCN:
- OPUS UMO-2017/27/B/NZ6/00199 "Gasdermin as a potential permeabilizing agent of outer cell membrane of Pseudomonas aeruginosa in order to enhanced bactericidal effect of recombinant phage endolysins, budżet 1 466 200 zł
- OPUS 2016/21/B/NZ6/01157 "Elaboration and characteristics of biocomposites with anti-virulent and anti-bacterial properties against Pseudomonas aeruginosa", budżet 252 800 zł
Jestem współautorem ponad 50 publikacji naukowych (indeks Hirscha 14, sumaryczny IF 109.11, liczba cytowań 641), kilku patentów krajowych, międzynarodowych zgłoszeń patentowych oraz ekspertyz dla przemysłu. Uczestniczyłem w badaniach w ramach 10 projektów finansowanych przez Komitet Badań Naukowych, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub Narodowe Centrum Nauki.
W okresie ostatnich trzech lat pełniłem funkcje ekspert NCN, NCBiR oraz MNiSW.
Informacje szczegółowe dotyczące mojej działalności naukowej dostępne są na stronie www uczelni https://www.ujk.edu.pl/strony/michal.arabski/.
Strategia wyborcza
MOJA WIZJA ROZWOJU UJK
Rolą uniwersytetu jest zarówno rzetelne przekazywanie jak i wytwarzanie nowej wiedzy. Aktywności uczelni powinny być ze sobą ściśle powiązane, a skuteczność ich koordynacji warunkuje rozwój nowoczesnego uniwersytetu.
Szczególny charakter ma tutaj integracja dyscyplin w obrębie jednostek wydziałowych oraz filii. Niezbędnym elementem jest stworzenie optymalnych warunków pracy naukowo-dydaktycznej poprzez zaplanowaną rozbudowę i modernizację infrastruktury. Działania te stymulują i jednoczą środowisko akademickie, które mając możliwość realizowania się w różnorodnych aktywnościach badawczych, dydaktycznych, sportowych czy artystycznych gwarantuje zrównoważony rozwój uczelni.
Ważna jest konsekwentna kontynuacja rozbudowy infrastruktury uczelni tj. nowy budynek w kampusie Wydziału Prawa i Nauk Społecznych, budowa i modernizacja Wydziału Sztuki przy ulicy Podklasztornej oraz modernizacja budynku A Wydziału Nauk Ścisłych i Przyrodniczych, Filii w Piotrkowie Trybunalskim oraz nowej siedziby Uniwersytetu w Sandomierzu.
Na możliwość kompleksowej realizacji wizji rozwoju naszej Uczelni składają się trzy cele strategiczne. Realizacja powyższych celów możliwa będzie poprzez wdrożenie narzędzi motywujących oraz wspieranie aktywności pracowników w celu podnoszenia kompetencji w każdej z grup zawodowych. Istotnym elementem będzie opracowanie zasad awansu pracowników zarówno w ścieżce naukowej oraz dydaktycznej, jak również w grupie pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
DOSKONAŁOŚĆ DYDAKTYCZNA
Cel ten powinien być realizowany poprzez:
- kształcenie wysoko wykwalifikowanych specjalistów poszukiwanych na rynku pracy, w różnych formach zarówno w ramach kierunków studiów ogólnoakademickich, praktycznych, jak również studiów podyplomowych czy też kursów dających możliwość sprawnego reagowania na potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego;
- stopniowe umiędzynarodowienie kierunków kształcenia, tworzenie wspólnych kierunków z uczelniami z Europy Zachodniej, uruchomienie Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Społeczno-Humanistycznych (MISH) oraz Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych (MISMaP);
- promowanie i motywowanie studentów do udziału w realizacji badań naukowych i rozwoju dyscyplin jako element kształcenia przyszłych kadr naukowych;
- stworzenie przyjaznego środowiska dającego możliwość rozwoju pasji i wiedzy dla universitas magistrorum et scholarium tj. ogółu nauczycieli i uczniów w zakresie naukowym, dydaktycznym, artystycznym czy też sportowym.
WYSOKA JAKOŚĆ BADAŃ NAUKOWYCH
Wzmocnienie jakości i widoczności prowadzonych badań naukowych poprzez:
- zwiększenie aktywności nauczycieli akademickich w aplikowaniu o środki finansowe ze źródeł zewnętrznych (NCN, NCBiR, NPRH);
- uruchomienie narzędzi administracyjnych zapewniających mobilność krajową i zagraniczną;
- rozwój systemu dystrybucji środków na działalność naukową z subwencji UJK oparty na dorobku naukowym, skierowany do pracowników, studentów i doktorantów na różnym etapie kariery naukowej, uwzględniający specyfikę dyscyplin naukowych, dający możliwość dodatkowego dofinansowania wiodących tematyk działalności badawczej oraz promujący badania interdyscyplinarne;
- ewolucja modelu kariery naukowej doktorantów jako młodych pracowników nauki obywających elitarne kształcenie w ramach Szkoły Doktorskiej UJK, spełniającej światowe standardy nauczania, w tym w ramach studiów dual diploma z innymi jednostkami zagranicznymi. Kariera naukowa po uzyskaniu stopnia doktora powinna prowadzić do usamodzielnienia zarówno w prowadzeniu i popularyzacji działalności badawczej, kreowaniu współpracy naukowej oraz wyboru ścieżki awansu.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALA
Usprawnienie obszaru komunikacji poprzez:
- wdrożenie systemu zarządzania w porządku prawnym wynikającym z nowego Statutu UJK oraz nadrzędnych aktów prawnych;
- przeprowadzenie cyklu szkoleń dla pracowników pełniących funkcje kierownicze oraz pracowników administracyjnych na poziomie wydziału/filii w zakresie właściwych zapisów statutowych i innych wewnętrznych aktów normatywnych w tym odnoszących się do systemu POLON;
-
opracowanie materiałów wizualnych przedstawiających poszczególnym wydziałom i filiom połączenie ich struktur organizacyjnych z zakresami
obowiązów pracowników administracyjnych; - usprawnienie procedur wewnętrznych związanych ze stosowaniem prawa w zakresie zamówień publicznych;
- poprawa przepływu informacji poziomej mająca bezpośredni wpływ na sprawność w podejmowaniu decyzji i efektywność pracy.
Zapraszam Państwa do spotkań za pośrednictwem aplikacji Teams
(nazwa zespołu "Wybory Rektora - M. Arabski"):
- 26.05.2020 - godzina 10.30 - Wydział Sztuki
- 26.05.2020 - godzina 12.00 - Wydział Pedagogiki i Psychologii
- 27.05.2020 - godzina 11.30 - Wydział Humanistyczny
- 27.05.2020 - godzina 13.00 - Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych
- 28.05.2020 - godzina 13.00 - Wydział Prawa i Nauk Społecznych
- 29.05.2020 - godzina 10.00 - Collegium Medicum
- 29.05.2020 - godzina 11.30 - Administracja i Jednostki Międzywydziałowe
Pełniąc funkcję Prorektora ds. Nauki brałem udział w pracach nad Statutem UJK, regulaminem organizacyjnym oraz podjąłem już działania we współpracy z właściwymi komisjami związane z:
- opracowanie systemu podziału środków na działalność badawczą realizowaną z subwencji UJK, których dywersyfikacja umożliwia realizację badań z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych dyscyplin oraz etapu kariery naukowej przy zachowaniu jednolitego, transparentnego systemu podziału środków;
- uruchomienie Szkoły Doktorskiej UJK według modelu umbrella camp, oferującej kształcenie w języku polskim oraz angielskim, opracowanie zasad dofinansowania kształcenia doktorantów, w tym staży zagranicznych w ramach programu AKCELERATOR ROZWOJU Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, zainicjowanie współpracy z instytutami w ramach Sieci Łukasiewicz czego efektem jest realizacja wspólnych badań, rozpoczęcie działań nad opracowaniem studiów dual diploma z uczelniami zagranicznymi; opracowanie pełnej dokumentacji Szkoły Doktorskiej w języku angielskim;
- zainicjowanie i organizacja konferencji Forum Doktorantów, będącego platformą wymiany myśli i upowszechnienia działalności naukowej doktorantów;
- opracowanie zasad awansu nauczycieli akademickich oraz kryteriów oceny nauczycieli akademickich.
Poza pracą realizuję się w roli męża oraz ojca dwóch córeczek Leny i Malwiny. W wolnych chwilach przemierzam rzeki nadnidziańskie jako zapalony wędkarz, a zimą oddaje się szaleństwu na desce snowboardowej. Uwielbiam dobra muzykę rockową lat 70-tych i 80-tych.
Pytania i odpowiedzi
Zadaj pytanie kandydatowi/om
Zadaj pytanie kandydatowi/om
- Pytanie do kandydata:
Szanowny Panie Rektorze, czy Pańskim zdaniem jest realna szansa na rozbudowę obecnego Wydziału Prawa i Nauk Społecznych?
Odpowiedź:
Tak, na obecnym etapie został wyłoniony wykonawca przygotowujący projekt rozbudowy Wydziału Prawa i Nauk Społecznych.
- Pytanie do kandydata:
Czy będzie Pan kontynuował politykę kadrową Pana Rektora Jacka Semaniaka?
Odpowiedź:
Zamierzam prowadzić politykę kadrową łączącą ambicje zawodowe pracowników z misją i strategią rozwoju Uniwersytetu na podstawie transparentnych zasad awansu zawodowego, efektywności działalności naukowej, artystycznej oraz doświadczenia w obszarze kształcenia. Ponadto, ważnym elementem polityki kadrowej są zatrudnienia zdolnych absolwentów oraz doktorantów zapewniające ciągłość działalności naukowej i dydaktycznej jak również chroniące przed ryzykiem luki pokoleniowej w poszczególnych dyscyplinach.
- Pytanie do kandydata:
Panie Prorektorze, jak widzi Pan możliwości zintensyfikowania polityki grantowej UJK?
Odpowiedź:
Obecne zasady finansowania działalności naukowej i artystycznej dają możliwość wsparcia na przygotowanie wniosku do instytucji zewnętrznych. Chciałbym utrzymać powyższą formę, dodatkowo nagradzać pracowników w formie dodatków motywacyjnych, doceniając zaangażowanie w pozyskanie i realizację grantu finansowanego ze źródeł zewnętrznych. Chciałbym także wdrożyć ideę współpracy/doradztwa naukowców doświadczonych w pozyskiwaniu grantów z potencjalnymi wnioskodawcami. Ponadto, promować realizację grantów zarówno w roli lidera, jak również we współpracy partnerskiej z innymi ośrodkami na podstawie umów konsorcyjnych. Ważnym elementem jest promowanie powyższych rozwiązań już na etapie kształcenia doktorantów.
Kontynuacja szkoleń z zakresu formalnego przygotowania wniosku organizowanych w Uczelni.
- Pytanie do kandydata:
Czy planuje Pan utrzymać, zmniejszyć czy zwiększyć liczbę doktorantów w nowym systemie szkoły doktorskiej? Jakie będą źródła finansowania podróży naukowych i badań doktorantów?
Odpowiedź:
Planuję utrzymać limity miejsc dla kandydatów do Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach na obecnym poziomie do wyników najbliższej ewaluacji jakości działalności naukowej. W przypadku promotorów, którzy uzyskali projekty zewnętrzne gwarantujące finansowanie stypendium dla doktoranta, kandydaci do szkoły doktorskiej są rekrutowani poza limitem miejsc. Udział czynny w konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych, szkolenia oraz realizacja badań naukowych mogą być finansowane z grantów rektora dla doktorantów, w ramach minigrantów, zespołowych grantów rektora oraz projektów zewnętrznych promotorów prac doktorskich.
- Pytanie do kandydata:
Szanowny Panie Prorektorze, w Pana dotychczasowych dokonaniach, jak również w wizji uniwersytetu wiele miejsca zajmuje obszar nauki, czy przewiduje Pan radykalne lub większe zmiany w procedurach wewnętrznych dotyczących finansowania badań naukowych. Czy będzie Pan wspierał badania interdyscyplinarne, miedzydziedzinowe?
Odpowiedź:
Nie przewiduję radykalnych zmian w zasadach podziału środków na badania. Obecne rozwiązanie zapewnia finansowanie na każdym etapie rozwoju naukowego i artystycznego, oparte jest na rozwiązaniach jakościowych, umożliwia realizację badań i działalności artystycznej z uwzględnieniem specyfiki dyscyplin naukowych, w tym o charakterze interdyscyplinarnym. Sądzę, że pewne zmiany należy uwzględnić, jak koordynacja podziału środków z planem wydawniczym, ich wcześniejsze uruchomienie z ewentualną możliwością finansowania zaliczkowego oraz roli kierowników rad naukowych jednostek organizacyjnych w kreowaniu strategii naukowej dyscypliny. Kwestie te będą poruszane i przedyskutowane w ramach prac Uczelnianej Komisji ds. Nauki i Sztuki.
- Pytanie do kandydata:
Panie Profesorze, czy zostawszy rektorem chciałby Pan wrócić do poprzednio obowiązującego sposobu wyłaniania dziekanów i dyrektorów instytutu?
Odpowiedź:
W obecnym porządku prawnym, zasady powoływania osób na pełnienie funkcji kierowniczych na Uniwersytecie określa rozdział V statutu uczelni.
- Pytanie do kandydata:
W jaki sposób zamierza Pan zoptymalizować aplikowanie o granty z instytucji zewnętrznych? W dotychczasowej rzeczywistości większość problemów związanych z tworzeniem wniosku trzeba było rozwiązywać samodzielnie. Czy przewidujecie Państwo stworzenie profesjonalnej jednostki tworzącej, piszącej, wprowadzającej wnioski we współpracy z naukowcem - pomysłodawcą?
Odpowiedź:
Przygotowywanie wniosków o finansowanie projektów ze źródeł zewnętrznych jest obszarem aktywności naukowców. Wkład merytoryczny, koncepcja oraz Ich dorobek naukowy jest podstawowym elementem oceny w otwartych konkursach, w których odniesienie sukcesu nie jest łatwe. Z własnego doświadczenia wiem, jak dużego zaangażowania wymaga skuteczne przygotowanie grantu. Chciałbym wesprzeć finansowo pracowników, którzy są aktywni w aplikowaniu o środki, zwłaszcza w przypadku projektów niezakwalifikowanych do finansowania na II etapie oceny merytorycznej jak ma to miejsce w systemie oceny Narodowego Centrum Nauki. Nie przewiduję więc stworzenie jednostki piszącej granty czy też wprowadzające dane do systemu OSF. Chciałbym się skupić na dodatkowym wsparciu administracyjnym w weryfikacji formalnej projektu, przygotowywaniu umów czy też realizacji grantu na poziomie Wydziałów. Ponadto, wprowadzić rozwiązania, o których pisałem w odpowiedzi na wcześniej zadane pytanie w tym zakresie tzn. idea współpracy/doradztwa naukowców doświadczonych w pozyskiwaniu grantów z potencjalnymi wnioskodawcami, promowanie realizację grantów zarówno w roli lidera z ramienia UJK oraz w ramach umów partnerskich z innymi ośrodkami, jak również kontynuacja szkoleń z zakresu formalnego przygotowania wniosku organizowanych w Uczelni.
- Pytanie do kandydata:
W jaki sposób zamierza Pan zmodyfikować dotychczasowy system realizacji płatności zobowiązań wynikających z umów grantowych (niezależnie od źródła finansowania)? Obecny system składania i realizacji zapotrzebowań jest archaiczny, mało elastyczny i czasochłonny, zupełnie niedostosowany do realiów gospodarki wolnorynkowej, a tym samym zmuszający pracownika do realizacji zadań własnym kosztem mimo przyznanego finansowania, co w efekcie zniechęca do prowadzenia badań w obawie o nieterminowość lub brak płatności.
Panie Profesorze, czy zamierza Pan w jakiś sposób uprościć pracownikom naukowo-dydaktycznym pracę, zwłaszcza od strony związanej z załatwianiem spraw administracyjnych, mam tutaj na myśli przygotowywanie zamówień, obróbkę dokumentacji w tym, opisywanie faktur itp. Czas, który przeznaczamy na wykonywanie tych czynności powinniśmy przecież poświęcić na pracę naukową.
Odpowiedź:
Już poczyniliśmy kroki w tym kierunku, tzn. uproszczenie ścieżki związanej z realizacją zapotrzebowań w ramach działalności naukowej finansowanej z subwencji oraz grantów zewnętrznych. Nowe rozwiązanie aplikacyjne oparte jest na rozwiązaniu informatycznym a nie tradycyjnym. Sądzę, że ten kierunek zmian w innych obszarach Uczelni powinien być kontynuowany i rozwijany.
- Pytanie do kandydata:
Jak poprawić warunki kształcenia klinicznego na kierunku lekarskim? Nauki podstawowe są realizowane bardzo dobrze. Jeden szpital nie pomieści wszystkich. Poza tym w szpitalu na Czarnowie nie wszyscy są zadowoleniu z naszej obecności, i personel, i pacjenci. I chyba dyrektor też nie bardzo.
Odpowiedź:
W przypadku kształcenia praktycznego o charakterze klinicznym należy podjąć dyskusje nt. współpracy z jednostkami medycznymi na zasadach partnerskich oraz finansowo racjonalnych.
- Pytanie do kandydata:
Panie Profesorze, Szanowny Kandydacie,
Na wstępnie dziękuję za możliwość wysłuchania Pańskiego wystąpienia wyborczego na żywo w ramach spotkania z elektorami, które odbyło się w poniedziałek 25 maja 2020 na Wydziale Prawa i Nauk Społecznych.
Nie ukrywam, że długo biłem się z myślami, czy w spotkaniu tym wziąć udział, bowiem sytuacja epidemiczna wciąż nie jest na tyle ustabilizowana, bym uczestniczył w życiu Uczelni w pełni bez obaw, że mogę narazić zdrowie swych bliskich, którzy są niestety w grupie podwyższonego ryzyka związanego z COVID-19.
Niemniej jednak jako elektor jestem przedstawicielem tych osób, które mi zaufały i namaściły mnie na swojego delegata do Kolegium Elektorów Uniwersytetu, dlatego do spotkania wyborczego dołączyłem, lecz nie chcąc go wydłużać, niniejszą drogą zwracam się do Pana z gorącą prośbą o ustosunkowanie się do następujących kwestii.
- 12.05.2020 tygodnik Polityka opublikował artykuł „Nauka po Gowinie” autorstwa prof. Dariusza Jemielniaka. W mojej ocenie autor ten postawił niebywale trafną diagnozę ostatnio wdrożonej reformy nauki polskiej i szkolnictwa wyższego. Stan ten streszczają już pierwsze słowa, jakie w rzeczonym artykule padają „Wielkie wizje i niedopracowane zmiany na chybcika”. Moje pytanie w tym kontekście brzmi: Czy jako przyszły rektor UJK będzie Pan kontynuatorem dotychczasowego podejścia obecnych władz rektorskich, które nazwę konformistycznym wobec wdrażanych na szczeblach wyższy zmian (oczywiście to moja ocena i mój odbiór tego podejścia), czy też podejmie Pan działania, pozwalające przynajmniej na tonowanie i amortyzowanie wpływu tych i takich ewentualnych przyszłych zmian (jeżeli będą oceniane przez środowisko naszego Uniwersytetu jako niekorzystne)?
- Już Galileusz mawiał: „Mierz, co jest mierzalne, a niemierzalne uczyń mierzalnym”. Doskonale wiemy, że współczesna nauka, ale i nowoczesne kształcenie (nie tylko zresztą na poziomie uniwersyteckim) wymagają swoistego „unarzędziowienia” w „twarde” narzędzia i metody bazujące na zdobyczach logiki, matematyki i statystyki, dzięki czemu uzyskuje się efekt pełniejszego uwiarygodnienia wyników prowadzonych badań, poparcia/odrzucenia hipotez badawczych. Stąd pytam: Czy planuje/widzi Pan możliwość wdrożenia pewnych systemowych rozwiązań dla grupy badaczy i dydaktyków wywodzących się z dziedzin „ilościowych”, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem aktywnie wspomagają innych pracowników w badaniach oraz studentów i doktorantów w procesie kształcenia, wpisując się tym samym w interdyscyplinarność nauki? Mam tu na myśli np. utworzenie specjalnej ogólnouniwersyteckiej jednostki/grupy, wypracowanie innego systemu ścieżki kariery, odciążenie dydaktyczne itp., ewentualnie inne alternatywne rozwiązania.
- Przy tej okazji sygnalizuję szerszy problem. Szerszy, bo dotyczy nie tylko „statystyków-ilościowców” i szerszy, bo z pewnością idzie w poprzek sztywnych ram sprawozdawczości i ewaluacji w ramach dziedzin i dyscyplin naukowych. Otóż, kształcenie uniwersyteckie – co jest oczywiste – winno być kształceniem uniwersalnym, a zatem wymagającym też pewnego obycia z podstawami filozofii (w tym logiki), czy też socjologii, co zresztą w dobie coraz to szybciej postępujących zmian w świecie nas otaczającym da naszym absolwentom solidną podstawę, by do tych zmian mogli się elastycznie dostosować i odnaleźć na i dynamicznym, i nieprzewidywalnym w dłuższej perspektywie rynku pracy. Jak zatem widzi Pan rolę i sytuację przedstawicieli tych dyscyplin naukowych, które z jednej strony są fundamentem teoretycznym nauki i bazą do rozumienia współczesnego świata, a które z racji zbyt małej liczby swoich reprezentantów nie są i pewnie (w dającej się przewidzieć przyszłości) nie będą w naszym Uniwersytecie poddawane ewaluacji?
Odpowiedź:
Serdecznie dziękuje za spotkanie w wyjątkowej dla nas wszystkich sytuacji epidemicznej.
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce określa ramy prawne funkcjonowania i organizacji uczelni łącząc cztery dotychczasowe ustawy: prawo o szkolnictwie wyższym, o stopniach i tytule naukowym, o zasadach finansowania nauki oraz o kredytach i pożyczkach studenckich. Biorąc pod uwagę jej zakres oraz zamierzenia prawodawcy, uważam że pozwala na opracowanie wewnętrznych rozwiązań poprzez stosowne akty normatywne, z poszanowaniem kolegialności i dedykowane konkretnym obszarom z uwzględnieniem specyfiki Uczelni. Odpowiadając na drugie pytanie, sądzę że Uczelnia jest miejscem realizacji pasji oraz ambicji zawodowych w obszarze naukowym, dydaktycznym i organizacyjnym nie tylko w wymiarze transdyscyplinarnym, ale również międzydziedzinowym. Udział nauczycieli akademickich reprezentujących różne dyscypliny naukowe w ramach wspólnych projektów przekłada się na jakość działalności badawczej, dorobek naukowy członków zespołu oraz sukces w pozyskiwaniu środków z zewnętrznych źródeł finansowania. Aktywna pomoc pracowników reprezentujących dziedziny "ilościowe" jest mocnym wsparciem dla zespołów naukowych jako jednych z ich wykonawców. Ponadto, w wymiarze organizacyjnym, wsparcie pracowników poprzez realizację dodatkowych prac zleconych tj. analiz matematycznych w kontekście ewaluacji jakości działalności naukowej w wymiarze całej Uczelni.
Odnosząc się do trzeciego pytania - rolą uczelni obok wytwarzania wiedzy jest jej rzetelne przekazywanie. Należy więc uwzględnić udział nauczycieli akademickich reprezentujących dyscypliny naukowe, które nie będą poddane ewaluacji mając na uwadze doskonałość w procesie nauczania w ramach różnych kierunków studiów.