Papież (spoza) nauki

Data publikacji: Czas czytania: 5 minuty czytania

21 kwietnia zmarł Papież Franciszek. Sylwetkę Papieża Franciszka w kontekście nauki i młodzieży przedstawia ks. prof. dr hab. Rafał Dudała z Instytutu Stosunków Międzynarodowych i Polityk Publicznych UJK, duszpasterz akademicki.

Papież Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), choć formalnie nie posiadał stopni naukowych, na każdym etapie swojej posługi pozostawał wrażliwy i otwarty na wyzwania, jakie niosą ze sobą praca akademicka i badania naukowe.

Jorge Mario był synem włoskich migrantów – księgowego, którego rodzina zmuszona była uciekać przed faszystowskimi rządami oraz urodzonej w Buenos Aires gospodyni domowej. We wczesnych latach swojego życia kształcił się na przedmieściach argentyńskiej stolicy w szkole salezjanów oraz w szkole przemysłowej, gdzie uzyskał dyplom technika chemika. Po wstąpieniu do zakonu jezuitów w latach 1958-1970 kontynuował naukę: studiował nauki humanistyczne, literaturę, psychologię, teologię; obronił licencjat z filozofii. W tym czasie był także nauczycielem literatury i psychologii. Edukację uzupełniał także w Niemczech (Frankfurt nad Menem) oraz w Instytucie ‘El Salvador’ w Córdobie (Argentyna). Dwukrotnie pełnił funkcję rektora Colegio Máximo de San José w San Miguel.

O papieskim rozumieniu misji uniwersytetu i wynikających z niej zadań dla studentów i wykładowców mowa jest w szeregu dokumentów, przemówień i spotkań z przedstawicielami świata nauki. W perspektywie zakończonego pontyfikatu namysłu domagają się choćby trzy z nich, uniwersalne i ponadczasowe w swoim przesłaniu.

Na zakończenie pielgrzymki do Japonii papież odwiedził Uniwersytet Sophia w Tokio (26 listopada 2019). Ufundowana przez jezuitów uczelnia to dziś jeden z najprężniej działających ośrodków akademickich w Japonii. Podczas przemówienia Franciszek przypomniał, że uniwersytet „powinien być nie tylko ośrodkiem formacji intelektualnej, ale także miejscem, w którym może kształtować się lepsze społeczeństwo i nadzieja na przyszłość”. Upomniał się także o prawa osób zmarginalizowanych, które „mogą być twórczo zaangażowane i włączone do procesu uniwersyteckiego”. Uniwersytet ten od początku swego istnienia wyróżniał się złożoną tożsamością – humanistyczną, chrześcijańską i międzynarodową. Pracowali tu profesorowie pochodzący z różnych krajów, nierzadko pozostający ze sobą w konflikcie: „Jednak wszystkich łączyło pragnienie, aby dać młodzieży japońskiej to, co najlepsze” – zaznaczył papież. Odwołując się do tradycji ignacjańskiej zauważył, że powinna ona pobudzać do tworzenia atmosfery sprzyjającej refleksji i rozeznaniu. Podsumował odważnym stwierdzeniem, że żaden student tego uniwersytetu nie powinien ukończyć studiów, jeśli nie nauczy się „odpowiedzialnie wybierać tego, co według sumienia uzna za najlepsze. Obyście w każdej sytuacji interesowali się tym, co w waszym zachowaniu jest słuszne i ludzkie, uczciwe i odpowiedzialne”.

Przy okazji Światowych Dni Młodzieży Franciszek spotkał się z młodzieżą akademicką na Portugalskim Uniwersytecie Katolickim w Lizbonie (3 sierpnia 2023). W przemówieniu, nawiązując do figury pielgrzyma, ukazywał właściwy charakter (i cel) edukacji: to nie tylko zdobywanie wiedzy, ale podróż i konfrontacja z wielkimi pytaniami, które nie mają prostych lub natychmiastowych odpowiedzi. W tym trudzie niezbędne są pasja i aspiracje: „Zastąp lęk marzeniami. Nie bądź zarządcą lęków, lecz przedsiębiorcą marzeń!” Przy tej okazji Franciszek upomniał się o szereg istotnych społecznie kwestii, bezpośrednio dotyczących także życia akademickiego: zmiany w systemie edukacji w kierunku dostępności i demokratyczności (przezwyciężyć „obecny elitarny i niesprawiedliwy system świata, w którym wykształcenie wyższe pozostaje przywilejem dla nielicznych”), równość płci i konieczność pełnego zaangażowania kobiet w życie społeczne („Wkład kobiet jest niezbędny”) oraz odpowiedzialność za przyszłość planety („Nie zapominajcie, że potrzebujemy integralnej ekologii, musimy słuchać cierpienia planety wraz z cierpieniem ubogich”).

W ramach wizyty apostolskiej w Belgii Franciszek odwiedził Katolicki Uniwersytet w Louvain-la-Neuve (28 września 2024). Podczas przemówienia do wykładowców akademickich przypomniał o pierwszym zadaniu uniwersytetu: oferowanie formacji integralnej, aby ludzie otrzymywali narzędzia potrzebne do interpretowania teraźniejszości i planowania przyszłości. Wielką misją uniwersytetu jest „poszerzanie granic i stawanie się otwartą przestrzenią dla człowieka i społeczeństwa”. Za niezwykle ważną uznał formację kulturalną, która jednak nie jest celem samym w sobie, a uniwersytety nie mogą się narazić na to, by stały się „katedrami na pustyni”. „Dlatego uniwersytet rodzi kulturę, generuje idee, ale przede wszystkim promuje pasję poszukiwania prawdy w służbie ludzkiego postępu”. Zadaniem wykładowców zaś jest to, by „poszerzali granice wiedzy!”: „Nie chodzi o mnożenie pojęć i teorii, ale o to, by edukacja akademicka i kulturalna stała się przestrzenią żywą, rozumiejącą życie i przemawiającą do życia”.

Nie zabrakło także głosu Franciszka w kwestiach bieżących – istotnych w przestrzeni podejmowanych badań naukowych. Papież potwierdził niesprzeczność ewolucji natury z pojęciem stworzenia (Przemówienie do członków Papieskiej Akademii Nauk, 27 października 2014); wyraził życzenie utworzenia publicznej platformy interesu publicznego w dziedzinie sztucznej inteligencji (Przesłanie na międzynarodowy szczyt nt. sztucznej inteligencji w Paryżu, 11 lutego 2025); przeciwstawiał się zaprzeczaniu, ukrywaniu, maskowaniu czy relatywizowaniu oznak zmian klimatycznych (encyklika Laudato si, 2015; adhortacja Laudate Deum, 2023). Tyleż prawdziwie, co prowokująco – w świetle zakończonego właśnie pontyfikatu – brzmią słowa jednego z bohaterów opowiadania Franza Kafki, które papież Franciszek przywołał w przemówieniu z okazji jubileuszu Uniwersytetu w Louvain-la-Neuve: „Tylko dlatego nie zajmuje się pan prawdą, iż wymaga ona zbytniego wysiłku”.

Fot. Filippo Monteforte / AP

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookie na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookie użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień. Klikając „Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu. Więcej w naszej polityce prywatności.