Loga unijne

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny

 

Dofinansowano ze środków budżetu państwa

Nazwa zadanie: Organizacja i przeprowadzenie kwalifikacyjnych studiów podyplomowych
pn. „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny”

Dofinansowanie: 366 000,00 zł

Całkowita wartość: 366 000,00 zł

Opis zadania:

Celem zadania jest wykształcenie co najmniej 25 osób. Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) wymaga od osób udzielających wsparcia specyficznej wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych. Dotyczy to wszystkich specjalistów dziedzin zaangażowanych w proces WWR i wczesnej interwencji (WI), który jest: podjęty najwcześniej jak to możliwe, skoncentrowany na rodzinie, oparty na pracy zespołowej, przeprowadzany w naturalnym dla dziecka, włączającym środowisku. Przygotowanie kadry do realizacji zadań w nowym międzysektorowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR) wymaga opracowania programu studiów podyplomowych zgodnie z rekomendacjami EAECI oraz z przyjętymi Standardami organizacji systemu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (WWR), określonym w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U.z 2021 r. poz.890,z póź.zm.), zał. 1 – moduł F.

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalisty WWR, który uzyska kompetencje i umiejętności w zakresie: promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece, wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii, zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe), współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju, koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem, realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR, koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowana opieki, wsparcia i dostępności, optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.

Ponadto studia podyplomowe przygotowują specjalistów z zakresu ochrony zdrowia, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, rehabilitacji, logopedii, terapii zajęciowej, usług społecznych i innych form terapii. Różnorodność specjalności zaangażowanych w proces wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, wąskie specjalizacyjne przygotowanie specjalistów o zróżnicowanym zakresie wiedzy, umiejętności i praktyki wymaga, zgodnie z założeniami nowego modelu WWR, ujednolicenia zakresu kompetencji specjalistów WWR, powiązania różnych obszarów wiedzy przy uwzględnieniu wielorakich kontekstów i zasobów środowiska, indywidualnych predyspozycji dziecka i rodziny, rekomendowanych strategii i udowodnionych metod postępowania, które muszą być dostosowane do specyficznych możliwości i potrzeb:

1) każdego dziecka wymagającego wsparcia w wieku od urodzenia do rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego;

2) rodziny: w okresie prenatalnego rozwoju dziecka, zaniepokojonej rozwojem dziecka, małych dzieci z zaburzonym rozwojem w różnych jego obszarach – zwiększenie wsparcia rodziny poprzez pracę nad wzmacnianiem kompetencji i umiejętności rodziców, rozwijanie u nich poczucia własnej skuteczności w wychowaniu i opiece nad dzieckiem;

3) pozarodzinnego środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego (opiekunowie dzieci w wieku do lat 3, nauczyciele placówek wychowania przedszkolnego, inne instytucje zajmujące się małym dzieckiem).

Studia adresowane są do psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych i logopedów pracujących z rodzinami, dziećmi w systemie oświaty, ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości i pomocy społecznej, fizjoterapeutów, lekarzy, pielęgniarek, położnych środowiskowych, w szczególności mających doświadczenie w pracy z rodzinami, dziećmi i młodzieżą, innych osób pracujących z rodzinami, dziećmi i młodzieżą. Wymogami przystąpienia do uczestnictwa w studiach WWR: wykształcenie wyższe (kwalifikacja pełna co najmniej na poziomie 6 uzyskana w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (art. 160 ust. 3). Ukończenie studiów na kierunku przyporządkowanym do dyscypliny naukowej w ramach dziedzin nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Studia podyplomowe kwalifikacyjne są nieodpłatne dla Uczestników finansowane ze środków Ministra Edukacji Narodowej.

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookie na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookie użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień. Klikając „Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu. Więcej w naszej polityce prywatności.