Loga unijne

Nauka dla Społeczeństwa II

 

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

PROGRAM: „Nauka dla Społeczeństwa II”

Nazwa zadania: „Style życia młodzieży i ich zdrowotne implikacje”

Dofinansowanie:   1 029 600,00

Całkowita wartość projektu:   1 029 600,00

Data podpisania umowy: 03.11.2023

 

Opis zadania:

Fundamentem projektu, pt. „Style życia młodzieży i ich zdrowotne implikacje” jest pedagogiczna troska o młodych ludzi, którzy obecnie żyją w warunkach cywilizacyjno-kulturowych, różniących się od poprzednich pokoleń. Ponowoczesna rzeczywistość oferuje wiele możliwości wyboru, budowania samoświadomości, kreowania siebie, co wiąże się z tym, iż tożsamość młodego człowieka podlega licznym bodźcom, co niekiedy może prowadzić do niepożądanych konsekwencji.

Celem projektu jest diagnoza stylów życia młodych osób, uczniów szkół średnich z województwa świętokrzyskiego, a zarazem oszacowanie konsekwencji preferowanych i realizowanych stylów życia dla kondycji zdrowotnej młodzieży. Podjęte działania będą zmierzały do określenia tego, jakie style życia charakteryzują współczesną młodzież, a także zidentyfikowania kontekstów im towarzyszących. Szerokie ujęcie analizowanej problematyki pozwoliło wyodrębnić również kilka szczegółowych celów badań, takich jak:

  • poznanie uznawanych wartości i wzorców ukierunkowujących style życia oraz narracji tożsamościowych badanej młodzieży,
  • zbadanie zakresu zachowań prozdrowotnych i antyzdrowotnych (ryzykownych) badanych, czynników determinujących, sposobu spędzania czasu wolnego, preferencji żywieniowych nastolatków oraz popełnianych błędów w tym zakresie,
  • określenie poziomu i źródeł stresu odczuwanego przez badanych oraz wykorzystywanych przez nich stylów radzenia sobie ze stresem,
  • zbadanie jaka jest świadomość zdrowotna badanej młodzieży w aspekcie jej zachowań prozdrowotnych oraz na ile kontekst społeczno-edukacyjny (rodzina, szkoła, środowisko lokalne) determinuje style życia badanych w zakresie zachowań prozdrowotnych,
  • określenie związku między świadomością zdrowotną młodych osób a preferowanymi przez nich zachowaniami w obszarze zdrowia,
  • rozpoznanie jak płeć i typ środowiska (miasto, wieś), typ szkoły, różnicują badane style życia młodzieży w aspekcie zdrowia.

Poprzez podjętą procedurę badawczą, która obejmuje badania ilościowo-jakościowe możliwa będzie pogłębiona diagnoza stylów życia młodzieży w kontekście zachowań prozdrowotnych, a także ich uwarunkowań. W projekcie założono kilka głównych kierunków usystematyzowanych działań według pragmatycznego porządku dociekań naukowych. Wypracowane rozwiązania swoim zasięgiem obejmować będą szeroko pojęte społeczeństwo, co wpływa na konieczność równoległego korzystania z eksploracji naukowej oraz empirycznej. Nieodłącznym elementem podejmowanych czynności będzie stały kontakt z realiami życia szkolnego i wychowawczego, a także konsultacje ze środowiskami, związanymi z wychowaniem i edukacją.

Realizowane badania będą poprzedzone kwerendą biblioteczną, jak i dokładną analizą źródeł zastanych, które prezentują aktualne dane związane z podejmowaną problematyką. W ramach działań o charakterze informacyjnym, jak i motywowanych koniecznością dokonania wstępnej diagnozy znajomości poruszanych zagadnień, przewiduje się zorganizowanie warsztatów adresowanych do środowiska pedagogicznego. Kluczowym stadium projektu będzie realizacja wieloaspektowych badań o charakterze jakościowym i ilościowym. Uzyskane informacje zostaną poddane wnikliwej analizie (w tym również statystycznej) przy wykorzystaniu dostosowanych narzędzi. Każdy etap postępowania zakłada możliwość konsultacji z teoretykami, jak i praktykami w ramach niezbędnych cząstkowych ewaluacji. W projekcie założono również wydanie publikacji naukowych ukazujących uzyskane wyniki badań na drodze procesu badawczego. Ponadto istotnym etapem działań będzie zorganizowanie konferencji naukowo-szkoleniowej, adresowanej zarówno do specjalistów i badaczy zajmujących się niniejszą tematyką, ale również kadry pedagogicznej, rodziców, młodzieży szkolnej, studentów, doktorantów, pracowników instytucji pomocowych i innym podmiotów.

Planowane badania posiadają charakter interdyscyplinarny, co umożliwia dogłębną eksplorację poruszanych zagadnień. Projekt obejmuje konstruowanie wspierających działań o charakterze edukacyjnym, jak też pedagogiczno-psychologicznym. Poprzez całościowe spojrzenie na badane obszary możliwe będzie dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, a także budowanie społecznej świadomości w zakresie potrzeb i problemów współczesnej młodzieży oraz możliwości tworzenia adekwatnych sposobów i form profesjonalnego wsparcia młodych. Przyczyni się to do wypracowania sprzyjających innowacyjnych rozwiązań, które będą mogły zostać wykorzystane w pracy z młodzieżą w przyszłości.

Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II"

logo Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, logo Nauka Dla Społeczeństwa

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookie na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookie użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień. Klikając „Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu. Więcej w naszej polityce prywatności.