Projekt „Wiedza to Potęga” realizowany przez Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu nr FERS.01.05-IP.08-0154/23 zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Tytuł projektu: „Wiedza to Potęga” o numerze FERS.01.05-IP.08-0154/23
Celem projektu jest wsparcie podniesienie kompetencji/kwalifikacji kadry prowadzącej dydaktykę oraz doktorantów na UJK w Kielcach w okresie od 01.01.2024 do 30.11.2029. Odpowiednie przygotowanie merytorycznych i dydaktycznych kadry zaangażowanej w proces kształcenia, w tym również doktorantów jako przyszłych pracowników dydaktycznych jest niezbędne w celu zapewnienie wysokiej jakości kształcenia w systemie szkolnictwa wyższego. Dynamicznie zmieniające się otoczenie oraz konkurencyjna działalność Uczelni wymaga od kadry dydaktycznej doskonalenia i podnoszenia kompetencji. Rezultatem realizacji projektu będzie poprawa i DOSTOSOWANIE SYSTEMU UJK DO POTRZEB ROZWOJU GOSPODARCZEGO ORAZ ZIELONEJ I CYFROWEJ TRANSFORMACJI. Rozwijanie kompetencji kadry jest odpowiedzią na potrzeby gospodarcze, które koncentrować się będą na wsparciu idei uczenia się przez całe życie i dopasowaniu do oczekiwań Pracodawców. Przygotowanie kadry ma istotne znaczenie w aspekcie konkurowania o studentów i świadczy o atrakcyjności UJK. Uczelnia nie jest w likwidacji, nie wystąpiła do MEiN o zgodę na likwidację, a MEiN nie ogłosił informacji o zawieszeniu uprawnień uczelni do prowadzenia studiów oraz uczelnia posiada uprawnienia do prowadzenia szkoły doktorskiej. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby społeczeństwa akademickiego UJK w zakresie kompleksowego ich wsparcia, dlatego Beneficjent zaplanował w projekcie wsparcie merytoryczne i dydaktyczne kadry zaangażowanej w proces kształcenia (Kadra dydaktyczna) oraz (Doktoranci) jako przyszłych dydaktyków w zakresie podniesienie ich kompetencji lub kwalifikacji. Wnioskodawca w ramach wsparcia w projekcie merytorycznego i dydaktycznego zaplanował w ramach projektu następujące zadania:
- Zad. 1 Podniesienie kompetencji lub kwalifikacji kadry dydaktycznejZadanie ma na celu podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej prowadzenia zajęcia na UJK. (bez wzgl. Na formę zatrudnienia) poprzez podniesienie kwalifikacji i kompetencji dydaktycznych (z wykorzystaniem nowoczesnych metod dydaktycznych oraz metodyki kształcenia), cyfrowych (poprzez szkolenia firm zewnętrznych z kompetencji wykorzystywania baz naukowych) oraz na rzecz zielonej transformacji (poprzez szkolenie z Innowacji dzięki gospodarce o obiegu zamkniętym). Wsparcie objęte zostanie 100 os (55K/45M) (ok. 10% obecnej Kadry UJK). W ramach doskonalenia modelu zarządzania niezbędne jest wsparcie w zakresie podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej , co wynika z potrzeby unowocześniania sposobów nauczania oraz promowania nowoczesnych metod nauczania, by nadążyć za wymaganiami współczesnego świata i rynku pracy oraz potrzeb wskazanych przez RESPONDENTÓW, a także ze Strategii i Misji UJK. Potrzeba – podniesienie kompetencji kadry, w tym dydaktycznych cyfrowych i na rzecz zielonej transformacji oraz wzmocnieniu rozwoju dydaktycznego, gdzie Efektem będą – podnoszenie poziomu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji, doświadczenia we współpracy międzynarodowej. Zaplanowane działania będą prowadzone do podniesienia kompetencji lub kwalifikacji poprzez różne typy wsparcia:
- obligatoryjne szkolenia prowadzone przez instytucje zewnętrzneKażdy Uczestnik Projektu będzie uczestniczył w szkoleniu dotyczącym obszarem tematu:
- szkolenia z obszaru rozwiązań świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji, (Green Comp)
- szkolenia podnoszące kompetencje cyfrowe,
Każde ze szkoleń będzie miało 10 edycji, przeprowadzane dla nowo zrekrutowanych uczestników projektu. Szkolenia mogą odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Odbycie szkoleń z zakresu zielonej transformacji oraz cyfryzacji będzie pierwszym etapem wsparcia. Kolejnym etapem podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej będzie obligatoryjny udział w stażu lub wizycie studyjnej (kraj. lub zagranica) oraz fakultatywnie szkolenia branżowe:
- staż dydaktyczno-naukowy min. 14 dniowy w ośrodku akademickim, kraj. lub. zagranica (kraje europejskie) (50 uczestników projektu),
- wizyta studyjna do max. 14 dni w ośrodku akademickim/ośrodkach kształcenia, kraj. lub. zagranica (kraje europejskie) (50 UP),Wybór formy wsparcia staż lub wizy.st. będzie uzależniony od harmonogramu zajęć dydaktycznych w pracy ze studentami, aby nie zaburzyć funkcjonowania pracy Uczelni.
- szkolenia branżowe dla Kadry Dydaktycznej (50 szkol krajowe, 25 szkol. zagranicznych)Efektem realizacji zadania będzie wzmocnienie i podniesienie kompetencji i kwalifikacji Kadry Dydaktycznej w zakresie kompetencji dydaktycznych, cyfrowych oraz na rzecz zielonej transformacji Proces rekrutacji będzie uwzględniał zasadę równych szans, w tym równości płci. Opierać się on będzie na systemie zaimplementowanym regulacjami naboru i udziału w projekcie osobom nie posiadającym dostępu do Internetu, również osobą niepełnosprawnym, mając na uwadze politykę równości, UJK zapewnia dostęp do komputerów oraz Internetu. Ciągłość realizacji efektów rezultatu projektów będzie trwałością dla Kadry Dydaktycznej w następnych latach projektów, gdyż dydaktycy jako praktycy będą wykorzystywali zdobyte kwalifikacje i kompetencje w następnych latach w pracy ze studentami. Działalność zaplanowana w zadaniu umożliwi dostęp do projektów wszystkim osobom–bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, religię, orientację seksualną, światopoglądową.
- obligatoryjne szkolenia prowadzone przez instytucje zewnętrzneKażdy Uczestnik Projektu będzie uczestniczył w szkoleniu dotyczącym obszarem tematu:
- Zad. 2 Podniesienie kompetencji lub kwalifikacji doktorantówUczestnikami wsparcia będą Doktoranci (51o 28K/23M), którzy podczas rekrutacji będą mieli ukończony I rok Szkoły Doktorskiej (zatwierdzony Indywidualny Plan Badawczy). Rekrutacja w trybie konkursowym w 3 edycjach po 17 osób. Potrzeba – podniesienie kompetencji dydaktycznych oraz wzmocnienie rozwoju dydaktycznonaukowego. Efekt – podniesienie poziomu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji doktorantów związanych z ich przyszłą działalnością dydaktyczno-naukową. Zaplanowane działania będą prowadzić do podniesienia kompetencji lub kwalifikacji poprzez różne typy wsparcia:
- obligatoryjne szkolenia/warsztaty prowadzone przez specjalistów z polskich ośrodków naukowych dla każdego Doktoranta. Każdy Uczestnik Projektu będzie uczestniczył w 3 szkoleniach/warsztatach dotyczących podnoszący, kompetencje:
cyfrowe, na rzecz zielonej transformacji oraz dydaktycznym:
- 4h szkolenia z obszaru rozwoju świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji, (GreenComp)
- 4h szkolenia podnoszenie kompetencji cyfrowych,
- 4h szkolenia nowoczesne metody dydaktyki.
Każde ze szkoleń będzie miało 3 edycje, przeprowadzane dla nowo zrekrutowanych Doktorantów
Szkolenia mogą odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
- obligatoryjny staż dydaktyczno-naukowy min. 14 dniowy w ośrodku akademickim, kraj. lub zagranica (kraje europejskie), forma realizacji: zadania dydaktycznych (udział w różnych formach zajęć dydaktycznych) oraz naukowe (kwerendy, prace laboratoria)
- Fakultatywne formy wsparcia, każdy Uczestnik Projektu może skorzystać max z 3 dowolnych aktywności bezpośrednio związanych z aktualną lub przyszłą aktywnością dydaktyczną lub dydaktyczno-naukową
- szkolenia/kursy organizowane przez instytucje zewnętrzne (fv), podnoszące kompetencje dydaktycznych -naukowych/cyfrowe/na rzecz zielonej transformacji wg indywidualnego wyboru uczestnika projektu;
- udział w konferencjach krajowych i zagranicznych podnoszących kompetencje dydaktyczne/cyfrowe/na rzecz zielonej transformacji;
- zkoły letnie/zimowe krajowa lub zagraniczne podnoszące kompetencje dydaktyczne/cyfrowe/na rzecz zielonej transformacji
Proces rekrutacji będzie uwzględniał zasadę równych szans, w tym równości płci. Opierał się on będzie na systemie zaimplementowanym regulacjami naboru i udziału w projekcie osobom nie posiadającym dostępu do internetu, również os. niepełnosprawnym, mając na uwadze politykę równości, UJK zapewnia dostęp do komputera oraz internetu
Trwałość efektów rezultatu projektu zostanie zachowana poprzez kontynuowanie zaplanowanych form wsparcia dla doktorantów w kolejnych latach po realizacji Proj. Doktoranci jako przyszli dydaktycy, będą wykorzystywać zdobytą w ramach realizacji projektu wiedzę, przez kolejne lata podczas zajęć dydaktycznych
- obligatoryjne szkolenia/warsztaty prowadzone przez specjalistów z polskich ośrodków naukowych dla każdego Doktoranta. Każdy Uczestnik Projektu będzie uczestniczył w 3 szkoleniach/warsztatach dotyczących podnoszący, kompetencje:
Rezultaty projektu:
Wskaźniki produktu:
– Liczba podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki objętych wsparciem w celu dostosowania kształcenia do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji
– Liczba osób z kadry akademickiej objętych wsparciem w zakresie nabywania i rozwoju kompetencji lub kwalifikacji Wartość docelowa – kobiety 55, Wartość docelowa – mężczyźni 45, Wartość docelowa ogółem 100
– Liczba doktorantów objętych wsparciem w zakresie nabywania i rozwoju kompetencji lub kwalifikacji Wartość docelowa – kobiety 28, Wartość docelowa – mężczyźni 23, Wartość docelowa – ogółem 51
– Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z Niepełnosprawnościami
– Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Wskaźniki rezultatu:
– Liczba podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, które dostosowały kształcenie do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji
– Liczba osób uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym, które nabyły kompetencje lub kwalifikacje dzięki wsparciu EFS+, Wartość docelowa – kobiety 70 Wartość docelowa – mężczyźni 58 Wartość docelowa – ogółem 128
W ramach zadań zaplanowano obligatoryjnie dla wszystkich UP podn. kompet. cyfrowych, na rzecz zielonej transf, dydaktycznych (m.in. nowoczesne metod dyd., metodyki kształcenia) poprzez udział w: kursach/szkoleniach/stażach (krajowych i międzynar.)/wizytach studyjnych/konferencjach (krajowych i międzynar.), szkołach letnich/zimowych (kraj. i międzynar.)oraz innych formach wymiany wiedzy i doświadczenia (KD3) Potrzeba podniesienia kompet. nauczycieli oraz kształcenie doktorantów wynika również z misji i strategii UJK przyjętej Uchwałą Senatu UJK nr 1/2021 z dn. 28.01.2021 r. (https://bip.ujk.edu.pl/uchwala_nr_1_20211.html) zawartej w Celu strat.: zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz zbud, atrakc. oferty edukacyjnej, Zad. 2.4 Doskonalenie kompet. nauczycieli akad. i zad 2.7 Kształcenie w szkol. doktorskiej.
Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu wynosi 4 004 127,50 zł
Łączna kwota dofinansowania ze środków europejskich 3 304 206,01 zł

