W projekcie zaplanowano zadania w ramach 8 obszarów:

Obszar 1 – Struktura organizacyjna:
  • rozszerzenie potencjału kadry Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez zatrudnienie doradcy edukacyjnego (z obszaru nauk psychologicznych);
  • opracowanie katalogu wsparcia dla słuchaczy i słuchaczek studiów podyplomowych oraz rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
  • organizacja wyjazdów studyjnych do znanych ośrodków akademickich w celu nawiązania współpracy z tymi ośrodkami oraz poznania dobrych praktyk z obszaru dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym osób ze szczególnymi potrzebami;
  • organizacja sympozjum celem integracji i równości dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.
Obszar 2 – Dostępność architektoniczna:
  • likwidacja najbardziej krytycznych barier architektonicznych w budynku Rektoratu UJK: budowa windy, remont istniejącej toalety w celu dostosowania jej do wymagań osób z niepełnosprawnościami, montaż podestu podjazdowego, przebudowa schodów w korytarzach wysokiego parteru, przebudowa drogi dojazdowej do wejścia od strony wschodniej oraz roboty towarzyszące;
  • wymiana nawierzchni stanowisk postojowych dla osób z niepełnosprawnościami;
  • stworzenie zjazdów z chodników (wykonanie pochylni);
  • likwidacja barier architektonicznych – Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez m.in.: instalacja systemu automatyki do drzwi rozwieranych w biurze, montaż stojaka na rowery, zakup niezbędnego wyposażenia;
  • przygotowanie i wyposażenie 2 pokoi wyciszeń dla osób nadwrażliwych sensorycznie lub potrzebujących odreagowania napięć;
  • zakup wyposażenia w ramach stref relaksu;
  • stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych Uczelni;
  • zakup i montaż instalacji przyzywowej wraz z robotami towarzyszącymi.
Obszar 3 – Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
  • wypracowanie informacji na stronę internetową UJK dotyczącą dostępności informacyjno-komunikacyjnej w Uczelni;
  • stworzenia kompleksowego planu likwidacji barier informacyjno-komunikacyjnych
    w Uczelni;
  • zapewnienie optymalnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez zapewnienie usługi tłumacza języka migowego w najważniejszych wydarzeniach Uczelni;
  • likwidacja wybranych barier w dostępności informacyjno-komunikacyjnej;
  • cykliczne konsultacje pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami ze specjalistką w zakresie prostego języka ;
  • warsztaty z zakresu tworzenia informacji w prostym języku dla pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami;
  • konsultacje z Działem Kadr oraz Działem Kształcenia w zakresie wdrożenia zasad prostego języka w informacjach dotyczących rekrutacji na studia oraz rekrutacji pracowników;
  • szkolenia pracowników administracyjnych z prostego języka (wpisane w Obszarze 8);
  • aktualizacja systemu służącego do wyszukiwania i prezentacji danych teleadresowych pracowników w sposób dostępny.
Obszar 4 – Dostępność cyfrowa:
  • dostosowanie stron internetowych w celu zapewnienia dostępności cyfrowej;
  • stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni;
  • rozbudowa systemu dziekanat Uczelni 10;
  • wdrażanie e-usług;
Obszar 5 – Technologie:
  • stworzenie stanowiska komputerowego w czytelni Pedagogicznej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
  • zakup specjalistycznego oprogramowania
  • doposażenie stanowisk w Pracowni wsparcia dla studentów/studentek z niepełnosprawnościami;
  • doposażenie stanowisk w Centrum adaptacji materiałów dydaktycznych;
  • zakup systemu translacji Brajla;
  • przeprowadzanie doradztwa technologicznego przez pracowników jednostki do spraw dostępności;
  • zakup wyposażenie do laboratoriów uczelni;
  • doposażenie stanowisk komputerowych w pracowniach Uczelni;
  • zakup książkomatu zewnętrznego;
  • budowa Bulodromu – boiska do rozgrywek w bule;
  • stworzenie/opracowanie planu zapewniającego dostępność wewnętrznych systemów informatycznych uczelni;
Obszar 6 – Procedury
  • opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur obowiązujących na uczelni wszystkich pracowników i osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia jakie oferuje Uczelnia;
  • uzupełnienie Zarządzenia Rektora nr 210/2023 w sprawie zapewnienia dostępności w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach i opracowanie załącznika nr 3 do Zarządzenia: Dostępność informacyjno-komunikacyjna:, rozszerzenie pojęcia inwestycji w procedurze architektonicznej o infrastrukturę informatyczną;
Obszar 7 – Usługi wspierające edukację
  • zwiększenie możliwości zapewniania wsparcia psychologicznego studentów/ studentek i pracownic/pracowników UJK poprzez zatrudnienie psychologa;
  • organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
  • stworzenie Laboratorium Dostępności i Projektowania Uniwersalnego;
  • superwizje dla liderów prowadzących grupy –udział psychologa w spotkaniach grup wsparcia;
  • stworzenie sieci wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
  • organizacja seminariów szkoleniowych dotyczących: odżywiania i zdrowia psychicznego, kryzysu psychicznego, układu nerwowego w kontekście zdrowia psychicznego, zdolności adaptacyjnych;
  • warsztaty i konsultacje indywidualne dla osób neuroróżnorodnych, w tym osób ze spektrum autyzmu;
  • wyznaczenie koordynatorów wsparcia z poszczególnych Wydziałów w celu zapewnienia prawidłowego obiegu informacji o potrzebach studentów/ studentek w tym osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
  • monitoring potrzeb (poprzez ankietyzację) studentów/ studentek, słuchaczy/ słuchaczek oraz doktorantów/ doktorantek z niepełnosprawnościami w zakresie dostępności usług dotyczących wsparcia w obszarze kształcenia przez uczelnię.
Obszar 8 – Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
  • szkolenia dla kadry kierowniczej, dydaktycznej i administracyjnej, wybranych przedstawicieli samorządu studenckiego i innych organizacji zrzeszających studentów/ studentki oraz doktorantów/ doktorantki – podstawowe szkolenia świadomościowe oraz szkolenia specjalistyczne;
  • zaawansowane szkolenia dla informatyków dotyczące tematyki: tworzenia stron internetowych dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami, WCAG 2.1- dostępność cyfrowa, audytowania stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG;
#FunduszeEuropejskie , #FunduszeUE

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookie na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookie użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień. Klikając „Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu. Więcej w naszej polityce prywatności.