W projekcie zaplanowano zadania w ramach 8 obszarów:
Obszar 1 – Struktura organizacyjna:
- rozszerzenie potencjału kadry Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez zatrudnienie doradcy edukacyjnego (z obszaru nauk psychologicznych);
- opracowanie katalogu wsparcia dla słuchaczy i słuchaczek studiów podyplomowych oraz rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
- organizacja wyjazdów studyjnych do znanych ośrodków akademickich w celu nawiązania współpracy z tymi ośrodkami oraz poznania dobrych praktyk z obszaru dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym osób ze szczególnymi potrzebami;
- organizacja sympozjum celem integracji i równości dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.
Obszar 2 – Dostępność architektoniczna:
- likwidacja najbardziej krytycznych barier architektonicznych w budynku Rektoratu UJK: budowa windy, remont istniejącej toalety w celu dostosowania jej do wymagań osób z niepełnosprawnościami, montaż podestu podjazdowego, przebudowa schodów w korytarzach wysokiego parteru, przebudowa drogi dojazdowej do wejścia od strony wschodniej oraz roboty towarzyszące;
- wymiana nawierzchni stanowisk postojowych dla osób z niepełnosprawnościami;
- stworzenie zjazdów z chodników (wykonanie pochylni);
- likwidacja barier architektonicznych – Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez m.in.: instalacja systemu automatyki do drzwi rozwieranych w biurze, montaż stojaka na rowery, zakup niezbędnego wyposażenia;
- przygotowanie i wyposażenie 2 pokoi wyciszeń dla osób nadwrażliwych sensorycznie lub potrzebujących odreagowania napięć;
- zakup wyposażenia w ramach stref relaksu;
- stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych Uczelni;
- zakup i montaż instalacji przyzywowej wraz z robotami towarzyszącymi.
Obszar 3 – Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
- wypracowanie informacji na stronę internetową UJK dotyczącą dostępności informacyjno-komunikacyjnej w Uczelni;
- stworzenia kompleksowego planu likwidacji barier informacyjno-komunikacyjnych
w Uczelni; - zapewnienie optymalnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez zapewnienie usługi tłumacza języka migowego w najważniejszych wydarzeniach Uczelni;
- likwidacja wybranych barier w dostępności informacyjno-komunikacyjnej;
- cykliczne konsultacje pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami ze specjalistką w zakresie prostego języka ;
- warsztaty z zakresu tworzenia informacji w prostym języku dla pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami;
- konsultacje z Działem Kadr oraz Działem Kształcenia w zakresie wdrożenia zasad prostego języka w informacjach dotyczących rekrutacji na studia oraz rekrutacji pracowników;
- szkolenia pracowników administracyjnych z prostego języka (wpisane w Obszarze 8);
- aktualizacja systemu służącego do wyszukiwania i prezentacji danych teleadresowych pracowników w sposób dostępny.
Obszar 4 – Dostępność cyfrowa:
- dostosowanie stron internetowych w celu zapewnienia dostępności cyfrowej;
- stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni;
- rozbudowa systemu dziekanat Uczelni 10;
- wdrażanie e-usług;
Obszar 5 – Technologie:
- stworzenie stanowiska komputerowego w czytelni Pedagogicznej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
- zakup specjalistycznego oprogramowania
- doposażenie stanowisk w Pracowni wsparcia dla studentów/studentek z niepełnosprawnościami;
- doposażenie stanowisk w Centrum adaptacji materiałów dydaktycznych;
- zakup systemu translacji Brajla;
- przeprowadzanie doradztwa technologicznego przez pracowników jednostki do spraw dostępności;
- zakup wyposażenie do laboratoriów uczelni;
- doposażenie stanowisk komputerowych w pracowniach Uczelni;
- zakup książkomatu zewnętrznego;
- budowa Bulodromu – boiska do rozgrywek w bule;
- stworzenie/opracowanie planu zapewniającego dostępność wewnętrznych systemów informatycznych uczelni;
Obszar 6 – Procedury
- opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur obowiązujących na uczelni wszystkich pracowników i osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia jakie oferuje Uczelnia;
- uzupełnienie Zarządzenia Rektora nr 210/2023 w sprawie zapewnienia dostępności w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach i opracowanie załącznika nr 3 do Zarządzenia: Dostępność informacyjno-komunikacyjna:, rozszerzenie pojęcia inwestycji w procedurze architektonicznej o infrastrukturę informatyczną;
Obszar 7 – Usługi wspierające edukację
- zwiększenie możliwości zapewniania wsparcia psychologicznego studentów/ studentek i pracownic/pracowników UJK poprzez zatrudnienie psychologa;
- organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
- stworzenie Laboratorium Dostępności i Projektowania Uniwersalnego;
- superwizje dla liderów prowadzących grupy –udział psychologa w spotkaniach grup wsparcia;
- stworzenie sieci wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
- organizacja seminariów szkoleniowych dotyczących: odżywiania i zdrowia psychicznego, kryzysu psychicznego, układu nerwowego w kontekście zdrowia psychicznego, zdolności adaptacyjnych;
- warsztaty i konsultacje indywidualne dla osób neuroróżnorodnych, w tym osób ze spektrum autyzmu;
- wyznaczenie koordynatorów wsparcia z poszczególnych Wydziałów w celu zapewnienia prawidłowego obiegu informacji o potrzebach studentów/ studentek w tym osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
- monitoring potrzeb (poprzez ankietyzację) studentów/ studentek, słuchaczy/ słuchaczek oraz doktorantów/ doktorantek z niepełnosprawnościami w zakresie dostępności usług dotyczących wsparcia w obszarze kształcenia przez uczelnię.
Obszar 8 – Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
- szkolenia dla kadry kierowniczej, dydaktycznej i administracyjnej, wybranych przedstawicieli samorządu studenckiego i innych organizacji zrzeszających studentów/ studentki oraz doktorantów/ doktorantki – podstawowe szkolenia świadomościowe oraz szkolenia specjalistyczne;
- zaawansowane szkolenia dla informatyków dotyczące tematyki: tworzenia stron internetowych dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami, WCAG 2.1- dostępność cyfrowa, audytowania stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG;
#FunduszeEuropejskie , #FunduszeUE

