Projekt „Uniwersytet dla każdego” realizowany przez Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu nr FERS.03.01-IP.08-0158/24 zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Celem projektu jest wzrost dostępności Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dla osób ze szczególnymi potrzebami (w tym osób z niepełnosprawnościami) poprzez realizację kompleksowych działań pozwalających na kontynuowanie procesu wdrażania dostępności w okresie od 01.12.2025 r. do 30.11.2029 r.

Projekt będzie kontynuował oraz doskonalił proces wdrażania dostępności na UJK, jaki został rozpoczęty w ramach konkursu Uczelnia Dostępna w POWER, pn.: Uniwersytet otwarty na potrzeby os. z niepełnosprawnościami.

W projekcie zaplanowano zadania w ramach 8 obszarów:

Obszar 1 – Struktura organizacyjna:
  • rozszerzenie potencjału kadry Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez zatrudnienie doradcy edukacyjnego (z obszaru nauk psychologicznych);
  • opracowanie katalogu wsparcia dla słuchaczy i słuchaczek studiów podyplomowych oraz rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
  • organizacja wyjazdów studyjnych do znanych ośrodków akademickich w celu nawiązania współpracy z tymi ośrodkami oraz poznania dobrych praktyk z obszaru dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym osób ze szczególnymi potrzebami;
  • organizacja sympozjum celem integracji i równości dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.
Obszar 2 – Dostępność architektoniczna:
  • likwidacja najbardziej krytycznych barier architektonicznych w budynku Rektoratu UJK: budowa windy, remont istniejącej toalety w celu dostosowania jej do wymagań osób z niepełnosprawnościami, montaż podestu podjazdowego, przebudowa schodów w korytarzach wysokiego parteru, przebudowa drogi dojazdowej do wejścia od strony wschodniej oraz roboty towarzyszące;
  • wymiana nawierzchni stanowisk postojowych dla osób z niepełnosprawnościami;
  • stworzenie zjazdów z chodników (wykonanie pochylni);
  • likwidacja barier architektonicznych – Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez m.in.: instalacja systemu automatyki do drzwi rozwieranych w biurze, montaż stojaka na rowery, zakup niezbędnego wyposażenia;
  • przygotowanie i wyposażenie 2 pokoi wyciszeń dla osób nadwrażliwych sensorycznie lub potrzebujących odreagowania napięć;
  • zakup wyposażenia w ramach stref relaksu;
  • stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych Uczelni;
  • zakup i montaż instalacji przyzywowej wraz z robotami towarzyszącymi.
Obszar 3 – Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
  • wypracowanie informacji na stronę internetową UJK dotyczącą dostępności informacyjno-komunikacyjnej w Uczelni;
  • stworzenia kompleksowego planu likwidacji barier informacyjno-komunikacyjnych
    w Uczelni;
  • zapewnienie optymalnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez zapewnienie usługi tłumacza języka migowego w najważniejszych wydarzeniach Uczelni;
  • likwidacja wybranych barier w dostępności informacyjno-komunikacyjnej;
  • cykliczne konsultacje pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami ze specjalistką w zakresie prostego języka ;
  • warsztaty z zakresu tworzenia informacji w prostym języku dla pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami;
  • konsultacje z Działem Kadr oraz Działem Kształcenia w zakresie wdrożenia zasad prostego języka w informacjach dotyczących rekrutacji na studia oraz rekrutacji pracowników;
  • szkolenia pracowników administracyjnych z prostego języka (wpisane w Obszarze 8);
  • aktualizacja systemu służącego do wyszukiwania i prezentacji danych teleadresowych pracowników w sposób dostępny.
Obszar 4 – Dostępność cyfrowa:
  • dostosowanie stron internetowych w celu zapewnienia dostępności cyfrowej;
  • stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni;
  • rozbudowa systemu dziekanat Uczelni 10;
  • wdrażanie e-usług;
Obszar 5 – Technologie:
  • stworzenie stanowiska komputerowego w czytelni Pedagogicznej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
  • zakup specjalistycznego oprogramowania
  • doposażenie stanowisk w Pracowni wsparcia dla studentów/studentek z niepełnosprawnościami;
  • doposażenie stanowisk w Centrum adaptacji materiałów dydaktycznych;
  • zakup systemu translacji Brajla;
  • przeprowadzanie doradztwa technologicznego przez pracowników jednostki do spraw dostępności;
  • zakup wyposażenie do laboratoriów uczelni;
  • doposażenie stanowisk komputerowych w pracowniach Uczelni;
  • zakup książkomatu zewnętrznego;
  • budowa Bulodromu – boiska do rozgrywek w bule;
  • stworzenie/opracowanie planu zapewniającego dostępność wewnętrznych systemów informatycznych uczelni;
Obszar 6 – Procedury
  • opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur obowiązujących na uczelni wszystkich pracowników i osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia jakie oferuje Uczelnia;
  • uzupełnienie Zarządzenia Rektora nr 210/2023 w sprawie zapewnienia dostępności w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach i opracowanie załącznika nr 3 do Zarządzenia: Dostępność informacyjno-komunikacyjna:, rozszerzenie pojęcia inwestycji w procedurze architektonicznej o infrastrukturę informatyczną;
Obszar 7 – Usługi wspierające edukację
  • zwiększenie możliwości zapewniania wsparcia psychologicznego studentów/ studentek i pracownic/pracowników UJK poprzez zatrudnienie psychologa;
  • organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
  • stworzenie Laboratorium Dostępności i Projektowania Uniwersalnego;
  • superwizje dla liderów prowadzących grupy –udział psychologa w spotkaniach grup wsparcia;
  • stworzenie sieci wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
  • organizacja seminariów szkoleniowych dotyczących: odżywiania i zdrowia psychicznego, kryzysu psychicznego, układu nerwowego w kontekście zdrowia psychicznego, zdolności adaptacyjnych;
  • warsztaty i konsultacje indywidualne dla osób neuroróżnorodnych, w tym osób ze spektrum autyzmu;
  • wyznaczenie koordynatorów wsparcia z poszczególnych Wydziałów w celu zapewnienia prawidłowego obiegu informacji o potrzebach studentów/ studentek w tym osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
  • monitoring potrzeb (poprzez ankietyzację) studentów/ studentek, słuchaczy/ słuchaczek oraz doktorantów/ doktorantek z niepełnosprawnościami w zakresie dostępności usług dotyczących wsparcia w obszarze kształcenia przez uczelnię.
Obszar 8 – Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
  • szkolenia dla kadry kierowniczej, dydaktycznej i administracyjnej, wybranych przedstawicieli samorządu studenckiego i innych organizacji zrzeszających studentów/ studentki oraz doktorantów/ doktorantki – podstawowe szkolenia świadomościowe oraz szkolenia specjalistyczne;
  • zaawansowane szkolenia dla informatyków dotyczące tematyki: tworzenia stron internetowych dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami, WCAG 2.1- dostępność cyfrowa, audytowania stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG;

Grupa docelowa w projekcie

  1. Uczelnia
  2. Pracownicy UJK (w tym kadra: kierownicza, administracyjna, dydaktyczna)
  3. Przedstawiciele zinstytucjonalizowanych struktur studenckich (studenci/ studentki, doktoranci /doktorantki -przedstawiciele struktur studenckich)

Rezultaty Projektu

Wskaźniki produktu:

  • Liczba podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki objętych wsparciem w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami: 1
  • Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: 1
  • Liczba pracowników kadry kierowniczej uczelni objętych wsparciem w projekcie: 28 (16 kobiet, 12 mężczyzn)
  • Liczba pracowników dydaktycznych i administracyjnych objętych wsparciem w projekcie: 290 (180 kobiet, 110 mężczyzn)
  • Liczba przedstawicieli zinstytucjonalizowanych struktur studenckich i doktorantów: 50 (35 kobiet, 15 mężczyzn)
  • Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie: 1 (1 kobieta)

Wskaźniki rezultatu:

  • Liczba podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki, które wdrożyły rozwiązania w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami: 1
  • Liczba pracowników kadry kierowniczej uczelni którzy ukończyli wsparcie w projekcie: 28 (16 kobiet, 12 mężczyzn)
  • Liczba pracowników dydaktycznych i administracyjnych, którzy ukończyli wsparcie
    w projekcie: 285 (177 kobiet, 108 mężczyzn)

Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu: 7 909 463,78 zł

Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 6 797 451,00 zł

INFORMACJA O MOŻLIWOŚCI ZGŁASZANIA NIEZGODNOŚCI DOTYCZĄCEJ KONWENCJI O PRAWACH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆIĄ

informujemy o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dziennik Ustaw z 2012 roku poz. 1169, z późniejszymi zmianami), zwanej dalej „KPON”.

Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  1. poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa:
    Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub
    adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
  2. skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
#FunduszeEuropejskie , #FunduszeUE

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookie na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookie użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień. Klikając „Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu. Więcej w naszej polityce prywatności.