Projekt „Uniwersytet dla każdego” realizowany przez Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na podstawie umowy o dofinansowanie projektu nr FERS.03.01-IP.08-0158/24 zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Celem projektu jest wzrost dostępności Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach dla osób ze szczególnymi potrzebami (w tym osób z niepełnosprawnościami) poprzez realizację kompleksowych działań pozwalających na kontynuowanie procesu wdrażania dostępności w okresie od 01.12.2025 r. do 30.11.2029 r.
Projekt będzie kontynuował oraz doskonalił proces wdrażania dostępności na UJK, jaki został rozpoczęty w ramach konkursu Uczelnia Dostępna w POWER, pn.: Uniwersytet otwarty na potrzeby os. z niepełnosprawnościami.
W projekcie zaplanowano zadania w ramach 8 obszarów:
- rozszerzenie potencjału kadry Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez zatrudnienie doradcy edukacyjnego (z obszaru nauk psychologicznych);
- opracowanie katalogu wsparcia dla słuchaczy i słuchaczek studiów podyplomowych oraz rekrutacji do Szkoły Doktorskiej;
- organizacja wyjazdów studyjnych do znanych ośrodków akademickich w celu nawiązania współpracy z tymi ośrodkami oraz poznania dobrych praktyk z obszaru dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, w tym osób ze szczególnymi potrzebami;
- organizacja sympozjum celem integracji i równości dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.
- likwidacja najbardziej krytycznych barier architektonicznych w budynku Rektoratu UJK: budowa windy, remont istniejącej toalety w celu dostosowania jej do wymagań osób z niepełnosprawnościami, montaż podestu podjazdowego, przebudowa schodów w korytarzach wysokiego parteru, przebudowa drogi dojazdowej do wejścia od strony wschodniej oraz roboty towarzyszące;
- wymiana nawierzchni stanowisk postojowych dla osób z niepełnosprawnościami;
- stworzenie zjazdów z chodników (wykonanie pochylni);
- likwidacja barier architektonicznych – Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami poprzez m.in.: instalacja systemu automatyki do drzwi rozwieranych w biurze, montaż stojaka na rowery, zakup niezbędnego wyposażenia;
- przygotowanie i wyposażenie 2 pokoi wyciszeń dla osób nadwrażliwych sensorycznie lub potrzebujących odreagowania napięć;
- zakup wyposażenia w ramach stref relaksu;
- stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych Uczelni;
- zakup i montaż instalacji przyzywowej wraz z robotami towarzyszącymi.
- wypracowanie informacji na stronę internetową UJK dotyczącą dostępności informacyjno-komunikacyjnej w Uczelni;
- stworzenia kompleksowego planu likwidacji barier informacyjno-komunikacyjnych
w Uczelni; - zapewnienie optymalnej dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez zapewnienie usługi tłumacza języka migowego w najważniejszych wydarzeniach Uczelni;
- likwidacja wybranych barier w dostępności informacyjno-komunikacyjnej;
- cykliczne konsultacje pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami ze specjalistką w zakresie prostego języka ;
- warsztaty z zakresu tworzenia informacji w prostym języku dla pracowników Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami;
- konsultacje z Działem Kadr oraz Działem Kształcenia w zakresie wdrożenia zasad prostego języka w informacjach dotyczących rekrutacji na studia oraz rekrutacji pracowników;
- szkolenia pracowników administracyjnych z prostego języka (wpisane w Obszarze 8);
- aktualizacja systemu służącego do wyszukiwania i prezentacji danych teleadresowych pracowników w sposób dostępny.
- dostosowanie stron internetowych w celu zapewnienia dostępności cyfrowej;
- stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier cyfrowych uczelni;
- rozbudowa systemu dziekanat Uczelni 10;
- wdrażanie e-usług;
- stworzenie stanowiska komputerowego w czytelni Pedagogicznej dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności;
- zakup specjalistycznego oprogramowania
- doposażenie stanowisk w Pracowni wsparcia dla studentów/studentek z niepełnosprawnościami;
- doposażenie stanowisk w Centrum adaptacji materiałów dydaktycznych;
- zakup systemu translacji Brajla;
- przeprowadzanie doradztwa technologicznego przez pracowników jednostki do spraw dostępności;
- zakup wyposażenie do laboratoriów uczelni;
- doposażenie stanowisk komputerowych w pracowniach Uczelni;
- zakup książkomatu zewnętrznego;
- budowa Bulodromu – boiska do rozgrywek w bule;
- stworzenie/opracowanie planu zapewniającego dostępność wewnętrznych systemów informatycznych uczelni;
- opracowanie i wdrożenie wewnętrznych procedur obowiązujących na uczelni wszystkich pracowników i osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia jakie oferuje Uczelnia;
- uzupełnienie Zarządzenia Rektora nr 210/2023 w sprawie zapewnienia dostępności w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach i opracowanie załącznika nr 3 do Zarządzenia: Dostępność informacyjno-komunikacyjna:, rozszerzenie pojęcia inwestycji w procedurze architektonicznej o infrastrukturę informatyczną;
- zwiększenie możliwości zapewniania wsparcia psychologicznego studentów/ studentek i pracownic/pracowników UJK poprzez zatrudnienie psychologa;
- organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
- stworzenie Laboratorium Dostępności i Projektowania Uniwersalnego;
- superwizje dla liderów prowadzących grupy –udział psychologa w spotkaniach grup wsparcia;
- stworzenie sieci wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
- organizacja seminariów szkoleniowych dotyczących: odżywiania i zdrowia psychicznego, kryzysu psychicznego, układu nerwowego w kontekście zdrowia psychicznego, zdolności adaptacyjnych;
- warsztaty i konsultacje indywidualne dla osób neuroróżnorodnych, w tym osób ze spektrum autyzmu;
- wyznaczenie koordynatorów wsparcia z poszczególnych Wydziałów w celu zapewnienia prawidłowego obiegu informacji o potrzebach studentów/ studentek w tym osób ze szczególnymi potrzebami i osób z niepełnosprawnościami;
- monitoring potrzeb (poprzez ankietyzację) studentów/ studentek, słuchaczy/ słuchaczek oraz doktorantów/ doktorantek z niepełnosprawnościami w zakresie dostępności usług dotyczących wsparcia w obszarze kształcenia przez uczelnię.
- szkolenia dla kadry kierowniczej, dydaktycznej i administracyjnej, wybranych przedstawicieli samorządu studenckiego i innych organizacji zrzeszających studentów/ studentki oraz doktorantów/ doktorantki – podstawowe szkolenia świadomościowe oraz szkolenia specjalistyczne;
- zaawansowane szkolenia dla informatyków dotyczące tematyki: tworzenia stron internetowych dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami, WCAG 2.1- dostępność cyfrowa, audytowania stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG;
Grupa docelowa w projekcie
- Uczelnia
- Pracownicy UJK (w tym kadra: kierownicza, administracyjna, dydaktyczna)
- Przedstawiciele zinstytucjonalizowanych struktur studenckich (studenci/ studentki, doktoranci /doktorantki -przedstawiciele struktur studenckich)
Rezultaty Projektu
Wskaźniki produktu:
- Liczba podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki objętych wsparciem w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami: 1
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: 1
- Liczba pracowników kadry kierowniczej uczelni objętych wsparciem w projekcie: 28 (16 kobiet, 12 mężczyzn)
- Liczba pracowników dydaktycznych i administracyjnych objętych wsparciem w projekcie: 290 (180 kobiet, 110 mężczyzn)
- Liczba przedstawicieli zinstytucjonalizowanych struktur studenckich i doktorantów: 50 (35 kobiet, 15 mężczyzn)
- Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie: 1 (1 kobieta)
Wskaźniki rezultatu:
- Liczba podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki, które wdrożyły rozwiązania w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami: 1
- Liczba pracowników kadry kierowniczej uczelni którzy ukończyli wsparcie w projekcie: 28 (16 kobiet, 12 mężczyzn)
- Liczba pracowników dydaktycznych i administracyjnych, którzy ukończyli wsparcie
w projekcie: 285 (177 kobiet, 108 mężczyzn)
Łączna wysokość wydatków kwalifikowalnych Projektu: 7 909 463,78 zł
Wysokość dofinansowania ze środków europejskich: 6 797 451,00 zł
INFORMACJA O MOŻLIWOŚCI ZGŁASZANIA NIEZGODNOŚCI DOTYCZĄCEJ KONWENCJI O PRAWACH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆIĄ
informujemy o możliwości zgłaszania podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dziennik Ustaw z 2012 roku poz. 1169, z późniejszymi zmianami), zwanej dalej „KPON”.
Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
-
poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa:
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub
adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa, - skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

