Czworo młodych ludzi. Dwóch siedzi na pierwszym planie, patrząc na telefon. W tle, dwóch innych stoi przy stole bilardowym.

Młodzi o Kielcach

Data publikacji: Czas czytania: 2 minuty czytania

Jak wyglądają Kielce oczyma uczniów i studentów? Poznaliśmy raport „Młodzi w Kielcach 2025”.

Raport jest wynikiem badań ankietowych, konsultacji i spotkań fokusowych w których wzięło udział prawie trzy tysiące młodych ludzi w wieku od 15 do 29. Badanie było prowadzone od kwietnia do lipca br.

„Prawie 75 procent młodych ludzi jest zadowolona (zdecydowanie lub raczej) z faktu, że uczą się/studiują w Kielcach. Tylko 9,40 procent jest zdecydowanie niezadowolonych. Najwyższy poziom zdecydowanego zadowolenia odnotowano w grupie studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, gdzie niemal 23 procent badanych deklaruje swoją satysfakcję z wyboru uczelni” – to fragment raportu z badania „Młodzi w Kielcach 2025”.

We wnioskach raportu dotyczących współpracy z uczelniami wyższymi pojawiają się: zacieśnienie współpracy między uczelniami wyższymi a miastem, wzmocnienie pozytywnego wizerunku kierunków humanistycznych, dołączenie do gremium Młodzieżowej Rady Miasta reprezentacji studentów, celem ułatwienia im współpracy z Miastem oraz rozwijanie współpracy między uczelniami, instytucjami otoczenia biznesu i sektorem społecznym.

W raporcie pojawia się też kwestia braku odpowiedniej komunikacji Kampusu Uniwersyteckiego UJK z centrum miasta. Czytamy w nim: „Kieleccy studenci postrzegani są jako grupa odseparowana od życia miejskiego, pozbawiona wpływu na środowisko lokalne i poprzez to w pewien sposób rozmyta w tkance miejskiej. Lokalizacja kampusu UJK  (poza centrum miasta) przyczynia się do izolacji studentów (brak poczucia bycia częścią wspólnoty miejskiej)”.

W raporcie możemy znaleźć wiele ciekawych danych. Młodzież zdecydowanie nie czuje się bezpiecznie na Osiedlu Czarnów (43,5 procent badanych), niekomfortowe jest przebywanie w pobliżu Galerii Korona „plac przy jaju” czy na Placu Artystów (4,6 procent). Młodzi ludzie najchętniej przebywają w galeriach handlowych (64,9 procent), jedynie 4,37 procent badanych korzysta z oferty domów kultury.

Zebrane dane posłużą do opracowania Strategii Młodzieżowej Miasta Kielce. Badanie odbyło się w ramach dwóch projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej: „Kielce dla Młodych – partycypacyjne opracowanie polityki młodzieżowej” realizowanego w ramach programu Erasmus+ oraz „Cities 4 YOUth – Next Generation” realizowanego w ramach programu CERV 2021–2027 (Citizens, Equality, Rights and Values).

LINK DO RAPORTU

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie oraz dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookie na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookie użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień. Klikając „Akceptuję wszystkie”, zgadzasz się na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu. Więcej w naszej polityce prywatności.