2023
Krawczyk-Blicharska M., Stawiak-Ososińska M., Potrzeby edukacyjne seniorów a ich zaspokajanie w środowisku lokalnym, w: Uczyć się przez całe życie, potrzeba czy konieczność, pod red. A. Chabior, B. Klasińskiej, J. Miko-Giedyk, Toruń 2023, s. 295-311, ISBN 879-83-8180-767-8 | |
Stawiak-Ososińska M., Instytucjonalna opieka położnicza nad kobietą ciężarną i rodzącą w Polsce w okresie PRL-u, „Medycyna Nowożytna” 2023, t. 29-Suplement, s. 227-252. ISSN 1231-1960 | |
Stawiak-Ososińska M., Ciszkiewicz Teresa, w: Działaczki i działacze oświatowi w Królestwie Polskim u progu niepodległości: Słownik biograficzny, t. 1 (A-K), pod red. A. Bołdyrew, A. Wałęgi, Łódź 2023, s. 170-171, ISBN 978-83-8331-334-4 | |
Stawiak-Ososińska M., Gomólińska Maria, w: Działaczki i działacze oświatowi w Królestwie Polskim u progu niepodległości: Słownik biograficzny, t. 1 (A-K), pod red. A. Bołdyrew, A. Wałęgi, Łódź 2023, s. 270-272, ISBN 978-83-8331-334-4 | |
Stawiak-Ososińska M., Walewska Cecylia, w: Działaczki i działacze oświatowi w Królestwie Polskim u progu niepodległości: Słownik biograficzny, t. 2 (L-Ż), pod red. A. Bołdyrew, A. Wałęgi, Łódź 2023, s. 468-470, ISBN 978-83-8331-332-0 | |
2022
Stawiak-Ososińska M., Massalski A., Od Wyższej Szkoły Nauczycielskiej do Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach – droga kieleckiego środowiska naukowego do uniwersytetu klasycznego, w: Uniwersytety na rubieżach. Konteksty semantyczne, historyczne, naukowe i edukacyjne, pod red. Anny Murawskiej, Elżbiety Magiery, Szczecin 2022, s. 107-120. ISBN (print) 978-83-7972-559-5 ISBN (online) 978-83-7972-560-1 | |
Stawiak-Ososińska M., Massalski A., From the Higher Teachers’ School to the Jan Kochanowski University in Kielce – the path of the Kielce scientific community towards a classical University, in University in the frontier, Semantic, historical, scientific and educational contexts, ed. A. Murawska, E. Magiera, Szczecin 2022, s. 337-356, ISBN (print) 978-83-7972-559-5 ISBN (online) 978-83-7972-560-1 | |
Stawiak-Ososińska M., „Poezja ludzkiego spotkania” – biodanza jako nowatorska metoda choreoterapii dla ludzi w każdym wieku, w: Tota vita discendum est … Wielokontekstowość procesu całożyciowego uczenia się, pod red. M. Stawiak-Ososińska, A. Jopkiewicz, M. Krawczyk-Blicharska, Toruń 2022, s. 99-112, ISBN 978-83-8180-719-7 | |
Tota vita discendum est … Wielokontekstowość procesu całożyciowego uczenia się, pod red. M. Stawiak-Ososińska, A. Jopkiewicz, M. Krawczyk-Blicharska, Toruń 2022, s. 99-112, ISBN 978-83-8180-719-7 | |
Stawiak-Ososińska M., Olyjnyk M., Distance, Lecture Room or Hybrid? – Or the Shape of Future Education at Universities in View of Pedagogy Students “Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională” 2022, nr 1, s. 1-24. | |
2021
Stawiak-Ososińska M., „Zawsze zaorana pracą” – Maria Gomólińska (1866–1935) i jej działalność na rzecz rozwoju oświaty dorosłych, w: Człowiek dorosły i jego uczenie się. Dziedzictwo idei teoretycznych i ich praktyczne implikacje, pod red. T. Maliszewskiego, E. Sapii-Drewniak i W. Szulakiewicz, Wydawnictwo Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Gdynia 2021, s. 175-195, ISBN 978-83-961549-8-9 | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., Kształcenie zdalne na uczelniach wyższych – wady, zalety, rozwiązania, w: Uczenie się w trakcie życia – aspekty, postulaty, uzasadnienia, pod red. A. Przygody, K. Potaczały-Perz, S. Kowalskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021, s. 195-222. ISBN 978-83-8180-551-3 | Pobierz |
2020
Stawiak-Ososińska M., Doktor Szymon Starkiewicz (1878-1962) – lekarz, społecznik, pasjonat, twórca Sanatorium „Górka” w Busku-Zdroju, w: Aktywności polskich lekarzy w dwudziestoleciu międzywojennym – w stulecie powołania izb lekarskich, pod red. B. Urbanek, M. Paciorek, M. Ciesielskiej, Warszawa 2020, s. 137-169; ISBN 978-83-960759-0-1 | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., Gołuch S., Organizacja i funkcjonowanie przedszkoli podległych Zrzeszeniu Katolików Caritas – Oddział Wojewódzki w Kielcach w latach 1950-1960, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2020, nr 1, s. 133-148. | |
Kvasetska Y., Stawiak-Ososińska M., Organization of Social Pre-School Education in Bukovyna (Late ХІХ – Early ХХ Cent.), w: Trends and Prospects of the Education System and Educators’ Professional Training Development, by M. Oliinyk, M. Stawiak-Ososińska, O. Clipa, LUMEN, Suceava 2020, s. 237-254; ISBN 9731665897 | |
Trends and Prospects of the Education System and Educators’ Professional Training Development, by M. Oliinyk, M. Stawiak-Ososińska, O. Clipa, LUMEN, Suceava 2020, ss. 536; ISBN 9731665897 | |
2019
Chabior A., Chrost S., Krawczyk-Blicharska M., Stawiak-Ososińska M., Młodzież, dorośli i seniorzy w procesie całożyciowego uczenia się. Tradycja i współczesność, Wydawnictwo UJK, Kielce 2019, ss.194, ISBN 978-83-7133-767-3 | |
Stawiak-Ososińska M., Gołuch S, Działalność pomocowa franciszkańskiego Stowarzyszenia PADRE – Profilaktyka, Aktywne Działanie, Rozwój i Edukacja w Chęcinach w latach 2006-2015, w: Sto lat polskiej oświaty (1918-2018), red. H. Markiewiczowa i I. Czarnecka, Wydawnictwo APS, Warszawa 2019, s. 208-225. ISBN 978-83-66010-21-5 | |
Stawiak-Ososińska M., The shape of Polish early-school education in the light of the recent education reform,w: National and international tendencies of education and training (Nationale und internationale Tendenzen von Erziehung, Unterricht und Ausbildung), ed. K. Kovács & A. F. Dombi, Publisher: Szegedi Egyetemi Kiadó Juhász Gyula Felsőktatási Kiadó, Szeged 2019, s. 173-188, ISBN 978-615-5946-04-2 | |
Stawiak-Ososińska M., 2019, Sztuka położnicza dla kobiet. Kształcenie akuszerek na ziemiach polskich w dobie niewoli narodowej (1773-1914), Wydawnictwo DiG, Warszawa, ss.551, ISBN 978-83-286-0054-6 | |
Stawiak-Ososińska M., Koltunovych T. 2019, Vikoristaniya tehnologii vizualizatsii u vyšoj školi, w: Tiechnologija profesijnoj pidgotovki fahivciv u sučasnomu oswіtnomu prostorі, red T. Fedričuk, M. Olyjnyk, N. Machynska, A. Colomeischi, M. Stawiak-Ososińska, Czerniowce, s. 185-189. | |
2018
Stawiak-Ososińska M., 2018, Challenges facing adult education in contemporary Europe, w: The Fifth International Conference on Adult Education. Education for values – continuity and context, red. R. Ungureanu, M. Mocanu, Bologna, s. 293-299. | Pobierz |
Jończyk K., Stawiak-Ososińska M., 2018, Działalność Świętokrzyskiej Komendy OHP w zakresie uzawodowienia młodzieży, w: Całożyciowe uczenie i stawanie się. Perspektywa teoretyczno-praktyczna, pod red. A. Chabior, M. Krawczyk-Blicharska i S. Kowalski, Kielce, s. 457-464. | |
Stawiak-Ososińska M., 2018, Value Systems in the Polish Education. The Past – the Present – the Future, w: 15th Edition of the International Conference on Sciences of Education, Studies and Current Trends in Science of Education, Iasi, s. 404-413. | Pobierz |
2017
Stawiak-Ososińska M., 2017, By w stosownym wieku były – wymagania stawiane pierwszym adeptkom sztuki położniczej, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 147-154. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2017, Kształcenie pielęgniarek w Polsce w latach 1945-1961 w świetle artykułów z „Pielęgniarki Polskiej” i „Pielęgniarki i Położnej”, w: Kądziel, kołyska, łoże: atrybuty kobiecości na przestrzeni dziejów, red. A. Głowacka-Penczyńska, K. Grysińska-Jarmuła, M. Opioła-Cegiełka, Bydgoszcz, s. 211-234. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2017, Początki kształcenia akuszerek we Lwowie (1773-1805), w: Rozwój polskiej i ukraińskiej teorii i praktyki pedagogicznej na przestrzeni XIX–XXI wieku, t.7, Kultura w edukacji, red. A. Haratyk, N. Zayachkivska, Wrocław, s. 171-186. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2017, Kształcenie akuszerek we Lwowie w czasie I wojny światowej (1914-1919), w: Wybrane problemy historii medycyny. Pięć perspektyw, red. A. Magowska, K. Pękacka-Falkowska, Poznań, s. 162-174. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2017, Tarnawski Apolinary (1851-1943), w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, red. A. Zych, Katowice, s. 30-31. |
2016
Stawiak-Ososińska M., 2016, Adam Zygmunt Czyżewicz (1841–1910) – zasłużony nauczyciel lwowskiej szkoły położniczej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, z. 4, s. 65-78. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2016, Początki kształcenia akuszerek w Krakowie (1780–1805), „Studia Paedagogica Ignatiana”, nr 3, s. 35-54. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2016, Początki kształcenia akuszerek w Częstochowie, w: Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości, red. H. Markiewiczowa, I. Czarnecka, Warszawa, s. 164-173. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., Snoch I., 2016, Female Teacher education in the Private Teacher Training College in Mariówka Opoczyńska between 1921 and 1936 (outline of issues), „Visnyk of the Lviv University. Series Pedagogics”, s. 172-180. | Pobierz |
2015
Stawiak-Ososińska M., 2015, Dla społeczeństwa i nauki…Życie i działalność społeczna sir Beniamina Thompsona hrabiego Rumford, „Studia Pedagogiczne, Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne”, t. 26, z. 2, s. 11-22. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2015, Kształcenie akuszerek w Wilnie w czasach Szkoły Głównej Wielkiego Księstwa Litewskiego i Szkoły Głównej Litewskiej (1780–1803), „Rocznik Andragogiczny”, s. 325-338. | Pobierz |
Chabor A., Chrost S., Stawiak-Ososińska M., Szplit A., 2015, The experience in the Polish trial, w: New Caregiver for New Elderly People, edited by G. Biggio, Cluj Napoca, s. 81-94. | |
Chabor A., Chrost S., Stawiak-Ososińska M., Szplit A., 2015, The issue of care for the elderly in the context of the ongoing socio-demographic changes in Europe, w: New Caregiver for New Elderly People, edited by G. Biggio, Cluj Napoca, s. 11-19. | |
Stawiak-Ososińska M., 2015, Volonterstvo požilyh lûdej v sovremennoj Evrope (očerk problematiki), w: Srawnitielnaja pedagogika w usłowiach mieżdunarodnogo sotrudniczestwa i ewropejskoj integracji, red. T. A. Kowalczuk, Ł. M. Maksymiuk, M. S. Stroczuk, Brześć, s. 224-228 | |
Stawiak-Ososińska M., 2015, The modern face of Polish social child and family care, w: Education in society contemporary. Applications, red. O. Clipa, G Cramariuc , Wyd. Lumen Media, Londyn 2015, s. 98-114. | |
Stawiak-Ososińska M., 2015, Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości w wybranych krajach Unii Europejskiej, w: Kształcenie zawodowe w perspektywie współczesnych uwarunkowań społecznych, red. M. Krawczyk-Blicharska, J. Miko-Giedyk, S. Kowalski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce, s. 207-217. |
2014
Stawiak-Ososińska M., Wilczak A., 2014, „Władaj sobą, bo jak przypilnujesz organizm będziesz żył długo”- profilaktyka starzenia się i starości według Apolinarego Tarnawskiego, w: Historyczno-społeczne aspekty starzenia się i starości, red. M. Stawiak-Ososińska i A. Szplit, Kielce, s. 65-83. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2014, Polish Teaching Education Standard Concerning Nursery School and Primary School Classes (First, Second and Third), w: The actual problems of the theory and practice of modern pre-school Education in Poland, Romania and Ukraine, edited by O. Clipa, M. Oliynyk, M. Stawiak-Ososińska, Londyn, s. 105-115. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2014, Anna Tomaszewicz Dobrska i jej działalność oświatowa wobec kobiet, w: Wokół historii wychowania. W stulecie śmierci Jana Wł. Dawida, red. H. Markiewiczowa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 147-158. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., Szplit A., 2014, Modelowanie kompetencji opiekunów seniorów w pracy projektowej i coachingu indywidualnym – projekt EduCare, „Rocznik Andragogiczny” s. 487-496. | |
Miccoli G., Stawiak-Ososińska M., Chabior A., Quero S., 2014, EDU.CARE: An Innovative Model of Training for The Elderly Caregivers, „The Online Journal of Distance Education and e-Learning”, vol. 2, no 1, p. 5-12. | |
Stawiak-Ososińska M., 2014, W kierunku aktywizacji seniorów 60+, [W:] Socjalno-pedagogiczeskaja i medyko-psichołogiczeskaja razwitia licznosti w ontogenezie, red. T.S. Budko, I. W. Proškina, E. M. Zdanowič, cz.2, Brześć 2014, s. 116-119. | |
Stawiak-Ososińska M., 2014, The History of Old Age In Poland (Outline), w: Situation, Education and Activation of Elderly People In Europe, red. M. Stawiak-Ososińska, S. Chrost, Kielce, s. 26-51. | |
Chabor A., Chrost S., Stawiak-Ososińska M., Szplit A., 2014, Innovations of the EduCare project, w: Situation, Education and Activation of Elderly People In Europe, red. M. Stawiak-Ososińska, S. Chrost, Kielce, s. 321-331. | |
Chabor A., Chrost S., Stawiak-Ososińska M., Szplit A., Eksploatacja projektu EduCare – odniesienia do raportu, w: Historyczno-społeczne aspekty starzenia się i starości, red. M. Stawiak-Ososińska i A. Szplit, Kielce 2014, s. 309- 322. | |
Stawiak-Ososińska M., Szplit A., 2014, Wykorzystanie platformy internetowej w kształceniu przyszłych asystentów/opiekunów seniorów na przykładzie projektu EduCare, w: Człowiek w przestrzeni lokalnej – dobre praktyki wspierania rozwoju, aktywizacji i integracji społecznej osób starszych, red. A. Szczurek-Boruta i B. Chojnacka-Synaszko, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 168-177. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., Szplit A., 2014, Od modelu cieplarnianego do nowoczesnej aktywizacji seniorów – projekt Edu.Care, w: Pragmatyzm edukacyjny w kontekście zmian, red. E. Męcina- Bednarek, Kielce, s. 441-454. |
2013
Stawiak-Ososińska M., Szplit A., 2013, Innovative forms of seniors’ activation in modern Europe (Selected initiatives), w: Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka, red. M. Bargel, jr., E. Janigová, E. Jarosz, M. Jůzl, Brno, s. 1163-1169. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2013, Obraz XIX-wiecznego polskiego szkolnictwa położniczego na łamach „Archiwum Historii i Filozofii Medycyny” z lat 1924-2010, w: Addenda do dziejów oświaty. Z badań nad prasą polską drugiej połowy XX i początków XXI wieku, red. I. Michalska, G. Michalski, Łódź, s. 101-123. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2013, Działalność pomocowa Stowarzyszenia Pań św. Wincentego a Paulo w Polsce w okresie międzywojennym w świetle czasopisma „W Służbie Miłości Bliźniego”, „Vìsnik Unìversitetu Prikarpatsʹkogo”, nr 47, s.3-13. |
Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2013, Educational areas of senior activity in contemporary Europe, w: Lifelong learning. Continuos education for sustainable development, t.1, red. N. A. Łobanow i V. N. Skwortsow, Sankt- Petersburg, s. 227-231. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2013, Senior citizens as ITC users in a contemporary Europe, w: Sravnitelʹnaâ pedagogika v usloviâh meždunarodnogo sotrudničestava i evropejskoj integracji, red. T. A. Kovalčuk, Ł. M. Maksymuk, M. S. Stročuk, N. W. Ivanuk, Brześć, s. 14-16. |
2012
Krasińska I., Stawiak-Ososińska M., (wstęp i oprac.),2012,Ks. Władysław Muszalski. Uwagi z życia szkolnego. Pamiętnik radomskiego katechety z lat 1917-1919, Wydawnictwo UJK, Kielce, ss. LXXVI + 109. | |
Stawiak-Ososińska M., 2012, Udział duchowieństwa katolickiego w kształceniu nauczycieli szkół powszechnych w Polsce w przededniu odzyskania niepodległości (na przykładzie pracy katechetycznej księdza Władysława Muszalskiego), w: Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych, t.1, Człowiek i wychowanie w perspektywie wieloetnicznej i wielokulturowej, red. K. Szmyd, E. Barnaś-Baran, E. Dolata, A. Śniegulska, Rzeszów, s. 402-419. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2012, Zarządzanie oświatą w wybranych krajach europejskich (Wielka Brytania, Hiszpania, Finlandia), w: Oświata w aspekcie administracyjnym, finansowym i pedagogicznym, red. M. Pierzchalska, i I. Pałgan, Radom, s. 49-60. | |
Stawiak-Ososińska M., 2012, Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas I-III w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawnych, w: Nauczyciel Przyszłości. Poprawa jakości kształcenia, red. Monika Nowotnik-Kozicka, Anna Frymus, Radom, s. 171-184. | Pobierz |
2011
Stawiak-Ososińska M., 2011, Obraz głodnego dziecka polskiego z początku XX wieku w pracach Eugeniusza Sokołowskiego, w: Głodne dzieci w Polsce, red. Cz. Kępski, Lublin, s. 355-368. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2011, Kwestia kształcenia domowego i szkolnego dzieci w poglądach Anieli Szycówny, w: Virginibus puerisque. Z dziejów szkolnictwa i oświaty w XVIII-XX wieku, red. E. Kula, M. Pękowska, t. 1, Kielce, s. 329-341. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2011, Rola matki w wychowaniu i kształceniu dzieci w świetle artykułów z krakowskich czasopism kobiecych „Niewiasty” i Kaliny”, „Wychowanie w Rodzinie”, t.2, s.15-32. |
Pobierz |
Kozieja A., Stawiak-Ososińska M., 2011, Działalność pomocowa Komitetu Obywatelskiego w Kielcach w latach 1914-1915 „Naukovij vìsnik Černìvecʹkogo nacìonalʹnogo unìversitetu ìmenì Ûrìâ Fedʹkoviča. Pedagogìka ì psihologìâ” vypusk 593, s. 70-84. | |
Stawiak-Ososińska M., 2011, Szkolne poradnictwo zawodowe w wybranych krajach Unii Europejskiej, w: Sravnitelʹnaâ pedagogika v usloviâh meždunarodnogo sotrudničestava i evropejskoj integracji, red. M. E. Česnovski, T. A. Kowalčuk, Ł. M. Maksymuk, M. S. Stročuk, N. W. Ivanuk, Brześć, s. 18-24. |
2010
Stawiak-Ososińska M., 2010, Pierwsze czasopisma dla położnych jako źródło wiedzy o kształceniu akuszerek na ziemiach polskich w XIX i na początku XX wieku, w: Czasopiśmiennictwo XIX i początków XX wieku jako źródło do historii edukacji, red. I. i G. Michalscy, Łódź, s. 223-233. | Pobierz |
2009
Stawiak-Ososińska M., 2009, Ponętna, uległa, akuratna … Ideał i wizerunek kobiety polskiej pierwszej połowy XIX wieku (w świetle ówczesnych poradników), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, ss.480. | |
Stawiak-Ososińska M., 2009, Edukacja dzieci sześcioletnich w wybranych krajach Europy, w: Dziecko sześcioletnie w szkole, red. J. Karczewska i M. Kwaśniewska, Kielce, s. 14-27. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2009, Rady i wskazówki dla polskich guwernantek pierwszej połowy XIX wieku, w: Nauczyciel, zawód, powołanie, pasja, red. S. Popek i A. Winiarz, Lublin, s. 102-125. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2009, Obraz żony, matki i gospodyni na łamach prasy warszawskiej z lat 1815-1863, w: Wizerunek kobiety na przestrzeni wieków, red. A. Pierścińska-Maruszewska, B. Bakalarz-Kowalska, T. Grudniewski, Ostrowiec Świętokrzyski, s. 105-119. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2008/2009, Przywracanie funkcji wychowawczych szkoły – rola środowiska katolickiego (wybrane inicjatywy), „Nauczanie Początkowe”, nr 3, s.82-86. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008/2009, Udział Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacji Muzycznej w popularyzacji kształcenia muzycznego, „Nauczanie Początkowe”, nr 4, s.78-82. | |
Stawiak-Ososińska M., 2009, Nauczyciel kształcenia początkowego we współczesnej Europie. Kształcenie – status prawny i zawodowy – doskonalenie. Ujęcie porównawcze, w: Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość – przyszłość, cz.1, red. Z Ratajek, Kielce, s. 209-218. | |
Stawiak-Ososińska M., 2009, Prawa dziecka w realiach współczesnego świata (wybrane aspekty), w: Między wolnością a przymusem. Prawa człowieka i współczesna edukacja, red. A. Wileczek, Kielce, s. 89-102. |
|
Stawiak-Ososińska M., 2009, Soblûdenie prav rebënka v sovremennoj polʹskoj škole, w: Sravnitelʹnaâ pedagogika v usloviâh meždunarodnogo sotrudničestava i evropejskoj integracji, red. A. N. Sender, Brześć, s. 49-54. | |
Stawiak-Ososińska M., 2009, Vvedenie mladših školʹnikov v mir cennostej kak neobhodimyj èlement školʹnogo obrazovaniâ, w: Professionalʹnaâ podgotovka učitelej načalʹnyh klassov: tradici i innovacii Profesjonalnaja podgotowka uczilielej naczalnych kłasow: tradycji i innowacji, red. E. I. Medvedska, Brześć, s. 200-203. |
2008
Stawiak-Ososińska M., 2008, Rys historyczny kształcenia akuszerek w Krakowie (do 1914 roku), w: Galicja i jej dziedzictwo, t. 20, Historia wychowania. Misja i edukacja, red. J. Dybiec i K. Szmyd, Rzeszów, s. 308-322. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2007/2008, Europejski wymiar przeciwdziałania przestępczości nieletnich, „Nauczanie Początkowe”, nr 3, s. 69-77. | |
Stawiak-Ososińska M., 2007/2008, Ku samodzielnemu odkrywaniu matematyki, „Nauczanie Początkowe”, nr 4, s.81-85. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008/2009, Przeciwdziałanie przemocy w szkole (wybrane inicjatywy na szczeblu ogólnoeuropejskim), „Nauczanie Początkowe”, nr 1, s. 88-95. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008/2009, Czy szkoła może być miejscem szczęśliwym i radosnym? „Nauczanie Początkowe”, nr 2, s. 48-53. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008, Udział państw zaborczych w tworzeniu pierwszych szkół dla akuszerek na ziemiach polskich na przełomie XVIII i XIX wieku, w: Państwo a edukacja, red. J. Kochanowicz i T. Tokarz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław, s. 133-140. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008, Vives Jan Ludwik, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t.7, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 8-10. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008, Wernic Henryk, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t.7, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 55-57. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008, Wielopolski Aleksander, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t.7, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 100-104. | |
Stawiak-Ososińska M., 2008, Wirtemberska Maria, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t.7, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 141-142. | |
7. Stawiak-Ososińska M., 2008, Żmichowska Narcyza, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t.7, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 1012-1017. |
2007
Stawiak-Ososińska M., 2007, Służba żeńska w pierwszej połowie XIX wieku w Królestwie Polskim (zarys problematyki), „Almanach Historyczny”, t.9, s.87-103. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2007, Ponadczasowe aspekty wychowania patriotycznego, narodowego i obywatelskiego w poradach kierowanych do kobiet w pierwszej połowie XIX wieku, w: Historyczne konteksty edukacji obywatelskiej w społeczeństwach wielokulturowych, red. A. Szeląg, Kraków, s. 87-96. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2007, Poglądy pedagogiczne Narcyzy Żmichowskiej (w świetle Pogadanek pedagogicznych i Listów). w: Z dziejów oświaty na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Studia i szkice, red. M. Pękowska. Kielce, s.135-156. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2006/2007, Miejsce wychowania fizycznego w międzynarodowych inicjatywach promujących aktywność fizyczną, „Nauczanie Początkowe”, nr 4, s.42-51. | |
Stawiak-Ososińska M., 2007/2008, Istota i znaczenie wychowania patriotycznego w zintegrowanej Europie, „Nauczanie Początkowe”, nr 1, s.72-78. | |
Stawiak-Ososińska M., 2007/2008, Sytuacja i formy pomocy rodzinie we współczesnej Europie, „Nauczanie Początkowe”, nr 2, s. 68-77. | |
Stawiak-Ososińska M., 2007,20 let Evropejskomu Sovetu Odarennyh Detej, w: Sravnitelʹnaâ pedagogika v usloviâh meždunarodnogo sotrudničestava i evropejskoj integracji, red. A. N. Sender, Brześć 2007, s. 225-228. | |
Stawiak-Ososińska M., 2007, Rola rad i wskazówek zawartych w poradnikach i artykułach z pierwszej połowy XIX wieku w kształtowaniu cech charakteru i postaw młodych dziewcząt, w: Dylematy tożsamości. Stare i nowe konteksty socjalizacji, red. Z. Pucek. Kraków, s. 195-208. | |
Krasińska I., Stawiak-Ososińska M., 2007, Towarzystwo Szkoły Ludowej i jego działalność na rzecz abstynencji w Galicji w latach 1904-1914, w: Z dziejów oświaty na ziemiach polskich w XIX i XX wieku. Studia i szkice, red. M. Pękowska. Kielce, s. 227-239. | |
Stawiak-Ososińska M., 2007, Szycówna Aniela, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t.6, Warszawa, s. 379-382. | |
Stawiak-Ososińska M., 2007, Towarzystwo Szkoły Ludowej, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t.6, Warszawa, s. 743-747. |
2006
Stawiak-Ososińska M., 2006, Nauczyciel domowy w świetle poglądów publicystów pierwszej połowy XIX wieku w Królestwie Polskim, w: Myśl pedeutologiczna i edukacja ustawiczna nauczycieli, red. A. Jaworska i S. Zalewska. Warszawa, s. 29-44. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M.,2006, Etos Polki w okresie międzypowstaniowym (1831-1862), w: Ideały wychowania i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, red. E. J. Kryńska, t.1, Białystok, s. 66-75. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2005/2006, Współpraca międzynarodowa w zakresie edukacji medialnej, „Nauczanie Początkowe”, nr 3, s. 14-22. | |
Stawiak-Ososińska M., 2006/2007, Jak pomóc dziecku zaadaptować się w szkole? „Nauczanie Początkowe”, nr 1, s.16-20. | |
Stawiak-Ososińska M., 2006/2007, Europejskie strategie wspierające rozwój i upowszechnianie literatury, „Nauczanie Początkowe”, nr 2, s.34-44. | |
Stawiak-Ososińska M., 2006, Meždunarodnoe sotrudničestvo v oblasti digitalizacji (cifrovoj obrobotki) fondov bibliotek, w: Pravo i suspìlʹstvo: aktualʹnì problemi vzaêmodìj šlâhi evropejskoj ìntegracìi, red. I. P. Arapowa, Winnica, s. 84-87. | |
Stawiak-Ososińska M., Wolontariat młodzieżowy we współczesnym świecie, w: Pravo i suspìlʹstvo: aktualʹnì problemi vzaêmodìj šlâhi evropejskoj ìntegracìi, red. I. P. Arapowa, Winnica 2006, s. 136-138. |
2005
Stawiak-Ososińska M., 2005, Kobiety w Wielkiej Emigracji Polistopadowej (w świetle aktualnych badań), w: Kobiety i młodzież w migracjach, red. J. E. Zamojski. Warszawa, s. 95-112 | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2005, Zarys dziejów warszawskiej szkoły akuszerek w latach 1862-1905, „Studia Pedagogiczne Akademii Świętokrzyskiej”, t.15, s.85-99 | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2005/2006, Wskazania zdrowotne i higieniczne na łamach poradników z pierwszej połowy XIX wieku, „Nauczanie Początkowe”, nr 2, s.9-15. | |
Stawiak-Ososińska M., 2005, Od Kwintyliana do Elen Key. Konstruowanie modelu nauczyciela przyszłości na podstawie wybitnych europejskich koncepcji pedagogicznych, w: Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma i J. Morbitzer. Kraków, s. 350-357. | |
Stawiak-Ososińska M., 2005, Programy nauczania historii w szkołach podstawowych w Polsce w latach 1944-1961 i ich wpływ na kształtowanie postaw przyszłych obywateli, w: Historia wychowania w kształceniu nauczycieli. Tradycje i współczesność – teoria i praktyka, red. T. Gumuła i S. Majewski. Kielce, s. 373-382. | |
Stawiak-Ososińska M., 2005, Sravnitelʹnaâ pedagogika kak akademičeskaâ disciplina v Polše, w: Sravnitelʹnaâ pedagogika v usloviâh meždunarodnogo sotrudničestava i evropejskoj integracji, red. A. N. Sender, Brześć, s. 31-39. |
|
Stawiak-Ososińska M., 2005, Życie codzienne kobiet ze stanu chłopskiego w pierwszej połowie XIX wieku, w: V Kielecki Festiwal Nauki. Prezentacje festiwalowe, red. K. Grys. Kielce, s. 65-69. |
2004
Stawiak-Ososińska M., 2004/2005, Formy współpracy rodziny ze szkołą w wybranych krajach świata, „Nauczanie Początkowe”, nr 2, s.37-43. | |
Stawiak-Ososińska M., 2004, Praca zawodowa kobiet w pierwszej połowie XIX wieku w Królestwie Polskim – zarys problematyki, w: IV Kielecki Festiwal Nauki12-21 września 2003. Prezentacje festiwalowe, red. K. Grys, Kielce, s. 62-66. | |
Stawiak-Ososińska M., 2004, Przygotowanie zawodowe żeńskiego personelu pedagogicznego do pracy w ochronkach i żłobkach w pierwszej połowie XIX wieku w Królestwie Polskim, w: Historyczne i współczesne konteksty kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji, red. W. Leżańska, Łódź, s. 131-144. |
2003
Stawiak-Ososińska M., 2003, Postępowe poglądy publicystów pierwszej połowy XIX wieku dotyczące wychowania i kształcenia dziewcząt. (Królestwo Polskie), w: Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej, red. J. Kuźma i J. Morbitzer, t. 2. Kraków, s. 72-79. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2003, Kształcenie położnych w Warszawie w latach 1833-1862 (w świetle aktualnych badań), w: Nauka i oświata a społeczności lokalne na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, red. W. Caban, Kielce, s. 63-72. | Pobierz |
Stawiak-Ososińska M., 2003, Wychowanie domowe dziewcząt w świetle poglądów publicystów pierwszej połowy wieku XIX w Królestwie Polskim (rola i zadania matki w domowym wychowaniu córek), „Studia Pedagogiczne Akademii Świętokrzyskiej”, t.14, s.285-300. | Pobierz |
2002
Stawiak M., 2002, Rola kobiet w wychowaniu patriotycznym młodego pokolenia w Królestwie Polskim w okresie międzypowstaniowym, w: Edukacja – państwo – naród w Europie Środkowej i Wschodniej w XIX i XX w., red. A. Bilewicz, R. Gładkiewicz i S. Walasek, Wrocław, s. 237-247. |
|
Stawiak-Ososińska M., 2002, Szkoła akuszerek w Warszawie w latach 1802-1832, w: Dzieje kształtowania się polskich instytucji oświatowych, red. E. A. Mierzwa, Piotrków Trybunalski, s. 91-108. |